Koning van de gerechtigheid

Hebreeën 7:1-10 De schrijver van de brief aan de Hebreeën is zeer geïntrigeerd door het verhaal uit Genesis 14 over de ontmoeting van Abraham met Melchisedek de koning van Salem. Dat was vanuit Joods standpunt een Heiden, maar priester en koning tegelijk. De geschiedenis van deze priester koning is onbekend maar hij leeft voort in … Lees meer

Hij is hogepriester voor eeuwig

Hebreeën 6:9-20 Wie de brief aan de Hebreeën goed wil begrijpen moet thuis zijn in de Bijbel. Je komt er niet door een aantal willekeurige zinnetjes aan elkaar te rijgen en dan te doen of je de Bijbel hebt begrepen, je moet weten waar de schrijver van de brief het over heeft en dat zijn … Lees meer

Wie melk drinkt is nog een klein kind

Hebreeën 5:11-6:8 In de zeventiende eeuw dichtte de Protestantse dichter Revius “’t en zijn de Joden niet Heer Jezus die U kruisten” Het gedicht vertelt hoe wij het zijn die iedere keer dat we de minsten, de lijdenden, niet te hulp komen opnieuw Jezus van Nazareth aan het kruis spijkeren. Later is dit gedicht vaak … Lees meer

Er wacht nog steeds een sabbatsrust.

Hebreeën 4:1-13 Wie afziet van een eigen carrière, het najagen van winst en het verdringen van anderen van een zogenaamd hogere positie, zal merken dat je wordt overvallen door een weldadig gevoel van rust en vrede. In die rust is er alle tijd om een medemens te helpen. In die vrede zie je ook ineens … Lees meer

Horen jullie vandaag zijn stem

Hebreeën 3:1-19 Wij hebben eigenlijk geen idee van de tijd waarin de brief aan de Hebreeën werd geschreven. Toch is dat belangrijk om te kunnen snappen wat er staat en waarom het er staat. De titel van de brief doet vermoeden dat de brief is geschreven aan een gemeente van overwegend Joden, maar de geleerden … Lees meer

Het lot van de nakomelingen van Abraham.

Hebreeën 2:10-18 We lezen in het ritme van het leesrooster van het Nederlands Bijbelgenootschap niet alleen de gemakkelijke stukken uit de Bijbel. Vandaag staat er een wat ingewikkelder stuk op het rooster. En dat komt omdat we al lang ontgroeid zijn aan de discussies uit het begin van onze jaartelling tussen Christenen, Joden, Griekse filosofen … Lees meer

Het mensenkind dat u naar hem omziet?

Hebreeën 2:1-9 Heel lang en heel veel is er over het bestaan van engelen gesproken. Soms wordt het bestaan bijna ontkend en is iedereen die een boodschap van God brengt, bedoeld of onbedoeld, eigenlijk een engel. Soms zijn er hele fantasieën over mannen en vrouwen met en zonder vleugels van allerlei leeftijden die meer of … Lees meer

De wind waait waarheen hij wil

Johannes 2:23-3:13   Het Evangelie van Johannes wijkt nog al af van de andere drie. Dat komt omdat Johannes zich tot een ander soort publiek richt. Het publiek van Dan Brown en het Evangelie van Judas. Toen het Christendom populair werd, maar ook vervolgd, waren er heel veel mensen die het verhaal van Jezus probeerden … Lees meer

Houd de vrede en waarheid in ere!

Zacharia 8:18-23 Men had aan Zacharia de vraag voorgelegd of men in de vijfde en de zevende maand moest blijven vasten en rouwen. Zacharia had als antwoord gegeven dat je beter voor de armen en de vreemdelingen kunt zorgen dan vasten en rouwen om verliezen die er in een ver verleden geleden zijn. Die verliezen … Lees meer

De wijnstok zal vrucht dragen

Zacharia 8:9-17 Wij kunnen ons dit Bijbelgedeelte misschien nog het beste voorstellen als we het lezen als een stuk dat je in de lente leest. In de winter ben je blij dat je binnen bent. Een bijtende kou kan je overvallen als je een voet buiten de deur zet. Maar in de lente is het … Lees meer

Stad van trouw

Zacharia 8:1-8 In de Psalmen wordt God beschreven als een God die trouw houdt tot in eeuwigheid en nooit laat varen het werk van zijn handen. Woorden die bij het begin van een kerkdienst maar al te graag worden geciteerd. Maar wat wordt dan bedoeld met de “Stad van trouw”? Het gaat hier weer om … Lees meer