Alles zal branden

Jeremia 7:12-20 Er wordt over de God van het Oude Testament nog wel eens als over een wreed en wraakzuchtig God gesproken. Deze teksten uit het boek van de profeet Jeremia lijken dat beeld te bevestigen. Nu komt dat ook omdat we de beelden die er in staan niet direct herkennen. Wie weet er nog … Lees meer

In de tenten van de rechtvaardigen

Psalm 118:15-29 Alleen de rechtvaardigen hebben volgens het tweede deel van deze psalm reden tot juichen. Want hen wordt recht gedaan. Mensen doen zichzelf recht als ze anderen tot hun recht laten komen. Wie wil nu niet als een goed mens gezien worden? Dat wordt je pas als je anderen recht doet en tot hun … Lees meer

Wat kunnen mensen mij doen?

Psalm 118:1-14 Vandaag zingen we het eerste gedeelte mee van een feestlied. Volgens sommige geleerden een lied voor het Loofhuttenfeest, het enige Joodse feest dat niet is meegegaan naar de Christelijke feestkalender. Het feest waar men zich weer herinnert hoe het was in hutten, in tenten te leven als in de dagen van de tocht … Lees meer

Het is goed dat wij hier zijn

Matteüs 17:1-13   Iedereen ouder dan vier jaar kent nu dat gevoel van de eerste schooldag.  Hoe oud je ook bent. De oudste inwoner van Nederland zou nu 110 jaar zijn en ook die kent dat gevoel. De grote vakantie is voorbij en de eerste schooldag van een nieuw schooljaar is begonnen. Generaties lang gaat … Lees meer

Ga achter mij Satan

Matteüs 16:21-28   Leuke meester was die Jezus van Nazareth. De ene dag prees hij de arme Simon, zoon van Jona,  als de rots op wie het nieuwe rijk gebouwd zou worden en de volgende dag werd dezelfde Simon uitgescholden voor Satan. En dat alleen omdat Simon Petrus het lijden, dat Jezus voorzag, wilde voorkomen. … Lees meer

Ik word mishandeld, onderdrukt!

Jeremia 20:7-18 Veel christenen uit China zullen direct met deze klacht uit het boek van de profeet Jeremia mee kunnen voelen. Ze willen zo graag vrijuit over de boodschap van Jeremia en het Evangelie van Jezus van Nazareth spreken maar dat mag alleen binnen de kaders die door de communistische partij van China zijn gesteld. … Lees meer

Zelfs de mus vindt een huis

Psalm 84 Vandaag zingen we mee met de drempelwachters van de Tempel, de Korachieten, die in het boek van de Psalmen hun eigen verzameling hebben.Het gaat op een onbekende melodie, de Gatitische, maar die melodie is in de tijden verloren gegaan. De Psalm bezingt de heerlijkheid van de Tempel. De voorhoven van de Tempel was … Lees meer

Jij bent de rots

Matteüs 16:13-20   Simon de zoon van Jonas had een bijnaam. Jona betekende duif en boodschapper, maar was de zoon van de duif ook zo zachtmoedig?. Simon was visser dus sterk, hij was rechtlijnig, zoals vissers ook vandaag de dag nog rechtlijnig kunnen zijn. Zijn bijnaam was dan ook rots, Petrus. Maar de combinatie van … Lees meer

Slechte mensen vragen om een teken

Matteüs 16:1-12   Prachtig al die wonderen die zo maar in de Bijbel voorbij lijken te komen. Als je wilt weten wat van God is, nou let dan op de wonderen, dat denken veel mensen wel, maar zo zit het niet.  Jezus lijkt in dit verhaal niks van wonderen te willen weten. Als de religieuze … Lees meer

Ze hebben niets meer te eten

Matteüs 15:29-39 Getallen staan er in de Bijbel soms niet zomaar. Als we ergens 12 zien staan denken we aan de 12 zonen van Jacob die hun namen gaven aan de 12 stammen van Israel. Jezus zocht laten 12 zendelingen uit die als de Apostelen er op uit werden gestuurd om zijn verhaal te vertellen. … Lees meer