In groepen van ongeveer vijftig

Lucas 9:10-17 In het Evangelie van Lucas staan de dingen niet zomaar. De plaats waar dit verhaal zich afspeelt is het huis van vis, en vijf broden en twee vissen spelen een rol. Voor elke dag van de week is er iets te eten. Maar die grote menigte mensen die achter Jezus van Nazareth aangelopen … Lees meer

Geen brood en geen geld

Lucas 9:1-9 De volgelingen van Jezus van Nazareth werden later volgens het boek van de Handelingen de mensen van de Weg genoemd. Zij immers volgden die bijzondere weg van Jezus van Nazareth. De zendelingen die Jezus van Nazareth had uitgekozen moesten daar natuurlijk in oefenen. Apostel betekent zendeling en elk van ons kan geroepen zijn … Lees meer

Ze lachten hem uit

Lucas 8:49-56 We hebben dit verhaal al eens gelezen in de versie uit het Evangelie van Marcus. De Evangeliën van Marcus, Mattheus en Lucas hebben een aantal verhalen die bijna of helemaal hetzelfde zijn. Ze hebben uit dezelfde bron geput. Soms zijn er kleine verschillen die nieuw licht op de verhalen laten schijnen. Maar dat … Lees meer

Uw geloof heeft u gered

Lucas 8:40-48 Ook vandaag gaan de verhalen in het Evangelie van Lucas, die we volgens het rooster van het Nederlands Bijbelgenootschap lezen, over vertrouwen. Er is een man genaamd Jaïrus die vertrouwen heeft in het vermogen van Jezus van Nazareth om iets voor zijn dochterje te doen en er is het vertrouwen van een vrouw … Lees meer

Hoe heet je?

Lucas 8:26-39 In veel Bijbelverhalen wordt met de naam ook iets over de persoon zelf verteld. Met de naam “Jezus” is dat het geval, het betekent iets als “God bevrijdt” en ook met het land van de Gerasenen is dat het geval, het is het buitenland maar de naam betekent iets als “de beloning ligt … Lees meer

Waar is jullie geloof?

Lucas 8:22-25 Het Evangelie van Lucas rijgt de verhalen aaneen en doordat we ze dag in dag uit in stukjes lezen lijken ze zonder verband te zijn. Dat is niet zo. De verhalen horen bij elkaar. Zo hebben we een paar dagen geleden gelezen over stadvastigheid, over volhouden. Zaad dat in vruchtbare grond valt groeit … Lees meer

Let goed op hoe jullie luisteren

Lucas 8:16-21 Vandaag is het zondag en nog steeds gaan er mensen naar de Kerk. Waarom eigenlijk? De kerken lopen leeg en na al die eeuwen kerkgang lijkt de wereld er nog steeds niet veel beter op geworden. Nog veel erger is dat er zo veel kerken zijn. Was er nu maar één kerk voor … Lees meer

Door standvastigheid vrucht dragen

Lucas 8:9-15 Het is niet altijd eenvoudig te snappen wat nu het Koninkrijk van God is. We worden dezer dagen overstelpt met nieuws over de Europeese Unie. Daar snappen we wat van. Daar gaat het over de vraag wie de macht heeft. Hebben de Polen wat meer macht, of de grote landen zoals Engeland en … Lees meer

En ook enkele vrouwen

Lucas 8:1-8 In tal van verhalen over Jezus van Nazareth wordt gedaan of hij rondtrok door het land Israel vergezeld door de twaalf mannen die hij had uitgekozen. Nog afgezien van het feit dat Jezus ook af en toe de grens over ging naar het buitenland vertelt het Evangelie van Lucas ons heel uitdrukkelijk dat … Lees meer

Ik sta in mijn recht!

Job 35:1-16 De woorden van Elihu klinken zo logisch. Wat is de mens dat die zich verheft en zich beroept op recht en onrecht. Niemand is volmaakt immers. Hoevaak hebben we dat al moeten horen. Dat je niet volmaakt bent en daarom onrecht maar moet slikken. Van jongs af aan gebeurt dat. Als vader, moeder … Lees meer

Kan wie het recht haat met macht omgord zijn?

Job 34:16-37 Het zou niet zo verstandig zijn mensen die het recht haten tot machthebber te maken. Toch gebeurd het maar al te vaak in de wereld. Er zijn machthebbers die uit zijn op hun eigenbelang, of het belang van de groep waartoe ze behoren. De rijken beschermen de rijken en sommige dictators verrijken zichzelf … Lees meer

De Almachtige zal het recht niet verdraaien

Job 34:1-15 Het klinkt mooi zoals Elihu het uitlegt. God is betrouwbaar, God is rechtvaardig en als je dus tegenslag ontmoet in je leven dan kan het niet anders dan God straft. Maar kloppen doet die redenering niet. Job heeft al uitgelegd dat hij zich juist van geen kwaad bewust is. Elihu maakt Job dus … Lees meer