Job 34:1-15
Het klinkt mooi zoals Elihu het uitlegt. God is betrouwbaar, God is rechtvaardig en als je dus tegenslag ontmoet in je leven dan kan het niet anders dan God straft. Maar kloppen doet die redenering niet. Job heeft al uitgelegd dat hij zich juist van geen kwaad bewust is. Elihu maakt Job dus uit voor een leugenaar. Job had gezegd dat de mens geen baat heeft bij de vriendschap van God en dat maakt Job volgens Elihu een ongelovige. Maar zou Job niet gelijk kunnen hebben. Het was Maarten Luther die er op wees dat alleen het geloof de mens kon redden. Dat staat zo vaak in de Evangeliën dat je er niet om heen kan. In het Rooms Katholieke geloof waar Maarten Luther zich tegen verzette gold een soort handel, als je goed doet dan beloont God je en als je kwaad doet dan straft God je. Elihu heeft een vergelijkbare redenering. We weten dat de vrienden van Job ongelijk hebben, dat is de kern van het boek Job, dus die handelsredenering deugt niet. Moeten we het goede doen dan maar vergeten? Gaat het niet langer om de zwakken, de zieken, de hongerigen, de naakten, de gevangenen, de uitgestotenen uit onze samenleving? Zo is het niet, het gaat juist om hen en niet om ons die ze helpen. Het gaat niet om de gezonden maar om de zieken zou Jezus van Nazareth later zeggen. Hij bleef de Liefde voor de ander volhouden tot op het kruis toe. Ja op het kruis vroeg hij vergeving voor zijn beulen. Die ervaring maakte dat zijn volgelingen beseften dat die houding een totaal andere samenleving zou opleveren. Niet omdat je daar zelf gelukkig of rijk van zou worden. Stephanus werd gestenigd, Paulus raakte in de gevangenis. De Christenen werden vervolgd, uit hun huizen gesleept en verspreid over het Romeinse Rijk. Job raakte alles kwijt, ondanks zijn rechtvaardigheid, ondanks zijn zorg voor de armen, ondanks dat hij geen vreemdeling bij zijn huis wegstuurde. Zijn vriendschap met God leverde hem niets op. Is dan soms het tegendeel waar? Dat je arm en lijdend moet zijn om te laten zien hoeveel God van je houdt, of hoeveel jij van God houdt? Zo dus ook niet. Aan de vruchten herkent men de boom zei Jezus van Nazareth ons. Heeft je leven, je werken en je streven, enige betekenis voor de zwaksten op aarde? Geeft het stem aan de roep om gerechtigheid? Dat is de maat, voor ieder individueel, voor regeringen en machtigen, voor rijken en naties, voor alle volken op aarde. Wat er met jezelf gebeurt is niet meer belangrijk als het Koninkrijk van God baan breekt op aarde. Zelfs Job bleef daarvan overtuigd.