Hoogste Heer en koning

Openbaring 19:6-16 Het Oranjehuis kan zich in Nederland in een grote populariteit verheugen. Dat is mooi. De Koningin heeft niets te vertellen, we hebben immers een democratie. De Koningin is in Nederland een soort ambtenaar die als taak heeft die democratie goed te laten verlopen en daarop toe te zien. Maar wie de wetten en … Lees meer

Nu verlaat ik de wereld weer

Johannes 16:25-33 Eindelijk beginnen de leerlingen van Jezus het te snappen. De beelden die ze steeds gehoord hebben worden klare taal. Bijna Jip en Janneke taal. Dat iemand de wereld gaat verlaten snappen wij ook. Niemand heeft het eeuwige leven. Je kunt een beweging starten en daar de sterke leider van willen zijn die luistert … Lees meer

Dan zal je vreugde volmaakt zijn.

Johannes 16:17-24 Typische mannenpraat. Natuurlijk praten vrouwen niet meer over de barenspijn. Het kind zou eens mogen denken dat moeder het kind de pijn verwijt. Daarvoor houden moeders teveel van hun kinderen. Het laatste dat moeders willen is hun kinderen opzadelen met schuldgevoelens. Maar vergeten is er niet bij. Tot op hoge leeftijd kunnen moeders … Lees meer

De Geest van de waarheid zal jullie de weg wijzen

Johannes 16:1-16 Alle vier de Evangelieboeken zijn geschreven lang nadat de leerlingen van Jezus de wereld waren ingetrokken om, samen met Paulus en de zijnen overigens, de mensen de boodschap van de bevrijding te brengen. Die bevrijding van de armen ligt in de vrijheid die je krijgt door de Liefde. Niet langer gevangen zitten in … Lees meer

Jullie moeten mijn getuigen zijn

Johannes 15:18-27 Je moet er altijd voorzichtig mee zijn, de woorden die Jezus sprak tot zijn leerlingen op jezelf en de gelovigen van vandaag betrekken. Wij hebben niet met Jezus zelf op aarde rondgewandeld. Aan de andere kant zijn de verhalen in de vier Evangelieboeken daar niet voor niets opgeschreven. Ze zijn bestemd voor gelovigen … Lees meer

Heb elkaar lief.

Johannes 15:9-17 De Bijbel kan soms heel ingewikkeld doen. Met fraaie formuleringen worden de meest ingewikkelde zaken besproken. Dat moet soms ook wel. Toen de leerlingen van Jezus van Nazareth de wereld van het Romeinse Rijk introkken kwamen ze daar niet alleen allerlei godsdiensten tegen maar ook een menigte aan filosofen die niet zoveel met … Lees meer

Vragen wat je wilt en het zal gebeuren

Johannes 15:1-8 Vruchtbaarheid speelt door de hele Bijbel heen en grote rol. Voor vruchtbaarheid worden vreemde goden aangeroepen, grote offers gebracht en de meest rare toeren uitgehaald. Israel had het gebod gekregen te delen met elkaar als grootste garantie op vruchtbaarheid. Als je samen deelt hoef je immers nooit zonder te zijn. Daarom het gebod … Lees meer

Hij bracht de storm tot zwijgen

Psalm 107:23-43   Waar kennen we dat toch van, wie stilde de storm, dat was toch Jezus van Nazareth? Zo wordt het door Marcus tenminste verteld, maar Psalm 107 bezingt het of men het al had meegemaakt. Historisch klopt dat natuurlijk niet, of Marcus greep terug naar Psalm 107 en liet zien dat de Weg … Lees meer

De weg naar een stad, een woonplaats

Psalm 107:1-22   Overal waren ze vandaan gekomen na de ballingschap. De meeste verhalen voor de Bijbel waren in Babel opgeschreven en tot een verzameling boeken samengevoegd. In Jeruzalem was met de herbouw van de Tempel begonnen. De herontdekking van de Wet van liefde, van recht en rechtvaardigheid was overal in de wereld als een … Lees meer

De Geest van de waarheid.

Johannes 14:15-26 Er wordt mensen die naar vrede streven nog wel eens verweten dat ze niet de waarheid durven zeggen. De dreiging met geweld, bijvoorbeeld door de Islam, zou hen verhinderen te zeggen dat het verkeerd is vrouwen achter te stellen, homosexuelen te discrimineren of anders gelovigen te bedreigen met geweld. Niet is minder waar. … Lees meer

Ik ben de weg

Johannes 14:1-14 De eerste volgelingen van Jezus van Nazareth werden de mensen van de Weg genoemd. Zij probeerden de weg te volgen die Jezus van Nazareth hen had gewezen, ofwel op de manier te leven die hij hen had voorgedaan. Dat was niet eenvoudig. Toen hij nog bij hen was had hij het hen voorgedaan, … Lees meer

Geen leugen komt over hun lippen

Openbaring 14:1-7 We keren vandaag weer terug naar de droomtaal van de gevangene van Patmos. Met het uitleggen van droomtaal moet je altijd wat voorzichtig zijn. We leven in een welvarend en vrij land. Als we het hier over terreur hebben dat noemen we niet meer dan twee doden die vermoord werden om hun overtuiging. … Lees meer