Hij heeft niets misdreven.

Handelingen 25:13-27

13 ¶  Enkele dagen later kwamen koning Agrippa en Bernice naar Caesarea om bij Festus hun opwachting te maken. 14  Tijdens hun verblijf, dat verscheidene dagen duurde, sprak Festus met de koning over de rechtszaak tegen Paulus. Hij zei: ‘Er is hier een man die door Felix als gevangene is achtergelaten. 15  Toen ik in Jeruzalem was hebben de hogepriesters en de oudsten van de Joden een klacht tegen hem ingediend en om zijn veroordeling verzocht. 16  Ik heb hun geantwoord dat het bij de Romeinen niet gebruikelijk is iemand uit te leveren zonder dat hij tegenover zijn aanklagers heeft gestaan en de kans heeft gekregen zich tegen de aanklacht te verdedigen. 17  Toen ze hier bijeen waren gekomen, heb ik de zaak niet langer uitgesteld, maar heb ik al de volgende dag de rechtszitting geopend en bevel gegeven hem voor te leiden. 18  De aanklagers gingen om hem heen staan, maar beschuldigden hem niet van het soort misdrijven dat ik had verwacht. 19  Wel bleken er geschilpunten te bestaan met betrekking tot hun godsdienst en een zekere Jezus, die dood is, maar van wie Paulus beweert dat hij leeft. 20  Omdat ik niet goed wist hoe ik deze kwesties moest onderzoeken, vroeg ik of hij bereid was naar Jeruzalem te gaan om daar terecht te staan. 21  Maar toen beriep hij zich op de keizer en verkoos om in gevangenschap te blijven tot zijne keizerlijke hoogheid een uitspraak heeft gedaan. Ik heb opdracht gegeven om hem in hechtenis te houden tot ik hem naar de keizer kan zenden.’ 22  Agrippa zei tegen Festus: ‘Ik zou die man zelf weleens willen horen.’ ‘Morgen, ‘zei Festus, ‘zult u hem horen.’ 23  De volgende dag verschenen Agrippa en Bernice in vol ornaat. Samen met de legeraanvoerders en de voornaamste inwoners van de stad betraden ze de ontvangstzaal, waarna Paulus op bevel van Festus werd voorgeleid.24  Festus zei: ‘Koning Agrippa, en u allen die hier aanwezig bent, dit is de man om wie de hele Joodse bevolking zich tot mij heeft gewend, zowel hier als in Jeruzalem, terwijl ze luidkeels te kennen gaven dat hij niet langer het recht had om te leven. 25  Voorzover ik weet heeft hij niets misdreven waarop de doodstraf staat, maar aangezien hij zich op zijne keizerlijke hoogheid heeft beroepen, heb ik besloten hem naar Rome te zenden. 26  Ik kan mijn heer echter niets concreets over hem schrijven, en daarom heb ik hem hier laten voorleiden, in het bijzonder voor u, koning Agrippa, om na afloop van dit verhoor iets op schrift te kunnen stellen. 27  Het lijkt me namelijk zinloos om een gevangene naar Rome te sturen zonder melding te maken van de tegen hem ingebrachte beschuldigingen.’ (NBV)

De Bijbel schrijft graag over het onrecht dat machtigen kunnen bedrijven tegen de mensen waar ze zich boven hebben gesteld. In het verhaal van vandaag is dat ook het geval. “Hij heeft niets misdreven” schrijft volgens het verhaal van Handelingen 25 de nieuwe gouverneur nadat hij Paulus en diens aanklagers heeft aangehoord. Hij had voorgesteld dat Paulus naar Jeruzalem zou gaan om daar de rechtszaak voort te zetten maar Paulus had een beroep op de Keizer gedaan en moest naar Rome. Maar ja, dan schrijf je toch op wat die man wel niet voor ergs heeft gedaan dat je dat zelf niet afkon. De nieuwe gouverneur roept de hulp in van Agrippa, de koning van het zuidelijk deel van Israel die net op bezoek was.

Aan die opvolger van Herodes legt hij uit dat overal waar hij kwam de mensen vroegen om Paulus ter dood te veroordelen maar hij snapt maar niet waarom. Een duidelijk geval van demonisering dus, framing noemen we dat tegenwoordig. En waarom moet ik nu aan Pim Fortuyn denken. Toen die was doodgeschoten al weer meer dan tien jaar geleden werd er ook geroepen dat dat het gevolg van demonisering was. Het bewijs daarvoor is nooit geleverd. Verknipte moordenaars die denken dat ze de geschiedenis kunnen veranderen lopen er al sinds eeuwen rond. Willem de Zwijger was bij ons een bekend slachtoffer, maar ouderen herinneren zich nog President Kennedy, zijn broer Robert en Martin Luther King in onze dagen. Ook op Paus Johannes Paulus en President Reagan zijn dergelijke aanslagen gepleegd.

De eerste wereldoorlog die we vorig jaar herdachten en daardoor weer in de belangstelling kwam begon zelfs met een zogenaamde politieke moord. En meer recent hebben we hier de moord op Theo van Gogh gehad. Al die moorden bleken uiteindelijk weinig of niets te maken te hebben met de godsdienstige of politieke overtuiging die er werd bijgesleept. Bij Pim Fortuyn was duidelijk dat alleen al het roepen dat er gedemoniseerd werd de politieke discussie in de kiem smoorde. Pim Fortuyn vond dan ook wel heel erg dat hij gelijk had, en zijn volgelingen vinden nog steeds dat de mening van Fortuyn, het gedachtengoed genoemd, onaantastbaar is. Ze mogen, een ieder heeft recht op een eigen geloof. Maar demonisering en de angst daarvoor brengt niemand verder. Paulus was bang dat hij vanwege die demonisering vermoord zou worden. Geert Wilders ziet voortdurend bedreigingen en men laat hem bedreigingen zien, zozeer dat hij nauwelijks meer kan functioneren. Alleen een echt debat kan ons verder brengen. In een discussie waar je fundamenteel van mening verschilt geld wellicht dat je echt moet uitstralen dat je je vijanden liefhebt.

Plaats een reactie