Dan is hij weer rein.

Leviticus 14:1-9

Als je ooit geneest van een levensbedreigende ziekte dan mag je dat vieren ook. De Bijbel kent een aantal rituelen om dit soort gebeurtenissen te markeren en te vieren. Nu hebben rituelen in allerlei godsdiensten iets magisch gekregen, een geur van tovenarij. Dat hoeft dus niet zegt de Bijbel. Rituelen zijn er voor om gebeurtenissen in de tijd te markeren en te kunnen vieren en herdenken. Wij kennen zulke rituelen bij geboorte, huwelijk en sterven, maar soms maken mensen ze ook bij verhuizen, pensionering en scheiding. Dat mag, als er maar respect voor medemensen uit spreekt en het je helpt weer vrij te worden om te doen in het leven waartoe we geroepen zijn, anderen te helpen. In dit gedeelte speelt allereerst het wassen een belangrijke rol. Dat is bij huidziekten natuurlijk niet zo vreemd. Als je daarvan genezen bent wil je dat weten en dat laten zien ook. Maar dan die vogels en dat slachten. In het Oude Testament staat bloed voor het leven. Het bloed van de ene vogel betekent de vrijheid voor de andere vogel, zo is de patiënt bevrijdt van de ziekte die wellicht tot zijn dood had geleid. Het wegvliegen van de vogel markeert daarmee het verdwijnen van de ziekte, met bloed van de geslachte vogel keert het leven in de gemeenschap terug. In Israel is dus het weg laten vliegen van een ritueel met bloed gedoopte vogel dus niet een truc om genezing te krijgen en het offer niet noodzakelijk om goden tevreden te stellen. De genezing blijkt uit de zorgvuldige inspectie die de priester steeds heeft uitgevoerd. De genezen zieke krijgt weer de plaats in de gemeenschap die dit lid van de gemeenschap als gezonde verdient. Iedereen kan er getuige van zijn. Zo gaan wij niet met genezen zieken om. Als je van een ernstige ziekte genezen bent dan zal die wel niet zo erg geweest zijn. Lance Amstrong moest zich als genezen kankerpatiënt lang verdedigen tegen beschuldigingen van doping en onze Nederlandse lange afstandszwemmer Maarten van der Weijden, wereldkampioen lange afstandzwemmen, kijkt wel uit te vertellen welke lijdensweg hij met kanker heeft moeten afleggen. Beiden knokten zich met een taai, schier bovenmenselijk, doorzettingsvermogen  terug tot aan de absolute top in hun sport. Zij moesten juist zwijgen over hun overwonnen ziekte om weer als gezonde geaccepteerd te worden. In de Bijbel wordt ziekte net zo geaccepteerd als gezondheid. Ziekte is immers niet een zaak van schuld of straf maar het overkomt je. Soms wordt je beter en soms niet. Bij besmettelijke ziekten moet je zorgen dat anderen niet ook ziek worden, daar zijn voorschriften als quarantaine voor. Maar als je beter bent dan is het feest, dan mag je feestelijk terugkeren, met schone kleren en een rein lichaam.

Plaats een reactie