Leviticus 14:10-20
Er staan in de Bijbel verhalen over offers in Heidense tempels, lees het boek Samuel er maar eens op na. Daar blijft het eten dat aan de godenbeelden wordt geofferd staan, of eten de priesters het stiekum op. De mensen van Israel doen er altijd wat lacherig over. Offers zijn bestemd voor de priesters. Die moeten er hard voor werken en die mogen dus ook eten. Je kunt van die offers wel gebruik maken om met rituelen het herstel te markeren van ziekte. Na dit offer, na dit ritueel, dan mankeert er niets meer en krijg je je plaats in de samenleving weer terug. Het loon voor de priester, twee rammen, staat daarmee overigens ook nauwkeurig vast en voor priesters die zich denken te verrijken ten koste van zieken is geen plaats. De rituelen die hier beschreven staan worden ook uitgevoerd na de genezing. In de alternatieve geneeskunde maken ze nogal eens onderdeel uit van het genezingsproces en in de reguliere geneeskunde worden ze nogal eens vergeten. De alternatieve geneeskunde staat daardoor in de verdenking niet te werken en te berusten op bijgeloof. De reguliere geneeskunde gaat nogal eens voorbij aan het ingrijpende van een ziekte. Mensen zijn afhankelijk van de dokter die ze behandeld en die afhankelijkheid moet op een goede dag worden opgeheven, mensen moeten hun onafhankelijkheid weer terug krijgen. Als dat niet goed gebeurd blijven mensen soms hangen in hun rol van zieke en keer op keer terug komen bij de dokter of om bevestiging van hun genezing te vragen of om verdere behandeling van de inmiddels genezen ziekte te vragen. Verstandige dokters doorzien dit proces en bieden een ritueel aan om de genezing te bevestigen en de onafhankelijkheid van de patient terug te geven. Soms echter moeten ze geholpen worden door iemand uit de omgeving van de patient om in te zien wat er mis blijft gaan. Het is duidelijk dat in de Bijbel de patient centraal staat, die moet zorgvuldig worden behandeld. Als het een besmettelijke ziekte betreft dan moet voorkomen worden dat ook anderen de ziekte krijgen maar dat betekent nooit dat de patient voor altijd moet worden uitgesloten. In onze dagen heeft de wetenschap andere vragen. Vragen over genen en onderzoek naar erfelijke factoren van ongeneeselijke ziekten, of van ernstige ziekten. Borstkanker is soms te genezen, maar nooit zonder lijden. Darmkanker is al vaak veel dodelijker. Soms worden deze ziekten veroorzaakt door aanleg bij de patient. Als er aanleg is dan is de kans op het krijgen van de ziekte groter. Vraagt de zorgvuldigheid die we in de Bijbel tegenkomen niet om er alles aan te doen te voorkomen dat de aanleg wordt doorgegeven? Al is het alleen maar om de ouders het gevoel te geven in elk geval niet het lijden dat ze kennen aan hun kinderen te hebben doorgegeven. Daarmee bescherm je kinderen niet tegen ziekte en handicap, maar je helpt ze wel, in elk geval helpt de toestemming voor genselectie waar nu om wordt gevraagd de ouders en dat is ook wat waard.