Je hebt van de koning niets te vrezen

2 Koningen 1:9-18

Dat klinkt wreed, een God die met een bliksemschicht 102 man dood. De Germanen hadden vroeger ook zo’n God, Donar noemden ze die. Die God reed op een paard langs de hemel en smeed met bliksemschichten. Bij de Grieken deed de oppergod Zeus dat. Bliksem heeft de mensen dus altijd verbaasd en bang gemaakt en bliksem was bij uitstek een goddelijk wapen. Maar daar gaat dit verhaal niet over. Het gaat over bevelhebbers en hoe die met hun mensen omgaan. Die eerste twee bevelhebbers zouden in de Eerste Wereldoorlog hebben kunnen meevechten. Het enige dat bij de bevelhebbers van toen telde was het doel, hoeveel mensen daarvoor moesten sterven deed niet ter zake.Ook niet als dat doel niet werd gehaald, dan werd het ijskoud overnieuw geprobeerd. Jaren lang sleepte de oorlog zich zo voort en tot op de dag van vandaag worden de sporen er van gevonden op de slagvelden uit België en Noord Frankrijk. En in Engeland wordt rond 11 november nog steeds ook die oorlog herdacht, de papavers die men in die dagen draagt en waarmee men de kransen versiert die men bij de monumenten legt zijn een directe herinnering aan de oorlog waarbij de bevelhebbers de doden niet telden. Zulke bevelhebbers komt Elia ook tegen. Ze noemen hem Godsman en denken met soldaten de Godsman, en daarmee ook God zelf, naar hun hand te kunnen zetten. Daar vergissen ze zich in. God is niet naar iemands hand te zetten en wie beweert macht over God te hebben is al dood. Dat blijkt dus. In de volksverhalen over Elia kan het niet anders dan een bliksem uit de hemel dood de soldaten en de bevelhebbers er bij. En zoals in heel veel volksverhalen is drie maal scheepsrecht en heeft pas de derde bevelhebber in dit verhaal door waar het om draait. Niet om de macht maar om het leven. Het leven van zijn mannen en misschien het leven van de Koning wel. Van een bevelhebber die kiest voor het leven heeft Elia niets te vrezen. En die koning? Die had al de verkeerde keuzes gemaakt en gaat daaraan dood. Zo gaat dat in het leven. De sporter die cocaïne gebruikt drie dagen voor het kampioenschap wordt geschorst en door zijn werkgever ontslagen. Flink doen, groot doen, een grote borst opzetten voert altijd tot ellende. Het is een les die de Bijbel ons voorhoud, het is een les waar sommigen op zeer pijnlijke wijze achter moeten komen. En daarmee eindigt het verhaal in de Bijbel over Achazja. En de geschiedenis van Achazja? Volgens de Bijbel zelf, lees dit gedeelte maar eens zorgvuldig door, moet je voor geschiedenis in een ander boek zijn. Hier worden de kronieken van de koningen van Israël genoemd. Dat zijn niet de twee boeken kronieken die ook in de Bijbel staan. Ook die boeken bevatten lessen hoe mensen met elkaar om zouden moeten gaan en hoe machthebbers succes kunnen hebben en kunnen struikelen. Lessen die ook wij ons kunnen aantrekken. Kies daarom ook vandaag voor het leven.

Plaats een reactie