Het gefluister van een zachte bries.

1 Koningen 19:9b-21

Waar is God? Wanneer ontmoet je God? Is God in het lawaai van de massa, of in het vuur van een machtige toespraak of een intense praise song? Als je dit verhaal van Elia op je laat inwerken dan kom je tot de ontdekking dat God alleen in de zorg voor een goede samenleving te vinden is. Want pas in een zachte bries hoort Elia in het gefluister dat wat goed is voor Israël. Er moeten nieuwe koningen worden gezalfd, een voor de noordelijke buur en een voor de zuidelijke buur. Dat die noordelijke buur niet bij Israël hoort, dus geen aanbidder van de God van Israël is, doet niet ter zake. Ook door de politiek van vreemde heersers kan het plan van God met de wereld tot stand komen. De aanbidders van die vruchtbaarheidsgoden moeten de wereld uit. Al dat succesgedoe, al dat roepen om meer, om beter en om mooier  moet tot zwijgen worden gebracht. Het gaat er om te delen van wat je hebt met de anderen. Neem nu die Elisa, de opvolger van Elia. Dat is ook zo iemand. Hij wordt geroepen om met Elia mee te gaan en slacht zijn ossen, braad ze op het hout van zijn ploeg en verdeeld het onder zijn knechten. Dan gaat hij niet mee als de rijke boer die de profeet zou kunnen sponsoren, maar als dienaar van de profeet.  In dit verhaal zit God dus in de zorg voor de wereld, de zorg ook voor de minsten in de wereld. Want van dat streven naar winst en profijt, naar altijd maar meer en beter, worden de armsten het eerst het slachtoffer. Het zijn nu al de armsten in de binnensteden van Amerika die de gevolgen van de crisis aan den lijve ondervinden. De rijen voor de voedselbanken groeien, de aantallen daklozen nemen dag aan dag toe. En op de dag dat in Amerika gediscussieerd wordt of de echtgenote van een van de grootste oplichters in de geschiedenis 1 of 2 miljoen dollar mag houden sterven in datzelfde land opnieuw kinderen van de honger. En denk nu niet dat het in ons land beter gaat. Ook in ons land zullen na de vakantie de laagst betaalde bouwvakkers het eerst werkloos worden en het langst werkloos blijven. De hoge heren van Bouwend Nederland hebben nog wel even een paar bijbaantjes om hun luxe leventje voort te zetten. Desnoods brengen ze een instelling voor de zorg aan verstandelijk gehandicapten aan de rand van de afgrond, waarna een advies aan de regering om iedereen voor de internetaansluiting extra te laten betalen ook nog het nodige geld opbrengt. In het verhaal van Elia worden al dat soort schurken omgebracht en afgeslacht. Dat is niet de weg die we vandaag de dag kiezen. Gewelddadige revoluties zijn ook de weg niet en wie de Bijbel nauwkeurig leest weet dat ook dat geweld eigenlijk veroordeeld wordt. De verandering, de revolutie zit in de de verandering door de liefde, door de onophoudelijke zorg van mensen voor de armsten en de minsten, daar kunnen we ook vandaag de straat voor op.

Plaats een reactie