Johannes 2:1-11
De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Gelukkig niet. Wie kent bijvoorbeeld dit verhaal niet over een bruilof in Kana. Noem de Bruiloft te Kana en de meeste mensen zullen zeggen dat er water in wijn werd veranderd. Soms zie je zelfs stralende ogen want het zou toch wat zijn als je dat ook zou overkomen. Bij zo’n bekend verhaal hebben we de neiging om de Bijbeltekst maar vluchtig te lezen. Dit verhaal kennen we immers. Het eerste teken van Jezus van Nazareth, wonderteken staat er tegenwoordig. In het Evangelie naar Johannes staan zeven van deze tekenen. Het eerste is dit water en wijn teken, het zevende teken is het roepen van Lazarus uit zijn graf, ook al weer zo’n overbekend verhaal. Maar zeven tekenen maken het verhaal over het leven van Jezus van Nazareth volmaakt en na het zevende teken zal hij zelf gekruisigd worden en begraven om na drie dagen uit het graf op te staan. En dat eerste teken wordt op de derde dag gegeven. Welke derde dag wordt hier in dit verhaal bedoeld? Op de eerste dag liet Jezus van Nazareth zich dopen door Johannes de doper, op de tweede dag wijst Johannes de Doper hem aan als het Lam van God en gaan de leerlingen hem volgen, op de derde dag volgt dan dit teken en dat besluit met de opmerking dat de leerlingen in hem geloofden. Dat bruilofsfeest is dus kennelijk het feest waarop de doop van Jezus van Nazareth op uit zal lopen, net als het feest dat door de profeet Jesaja werd beschreven, een feestmaal met merg en spijs en uitgelezen wijnen. Aan dat feestmaal zoals het door Jesaja werd beschreven nemen alle volken deel en daar werd de dood weggedaan. Zover is het dus nog niet. Hier begint een voorproefje. En daarmee wordt het verhaal duidelijk. Zeven vaten van 100 liter vullen is een zwaar werk, al het water moet met de hand geput worden. Jezus van Nazareth behandelt zijn moeder wel als een koningin, ze heeft in de gaten dat er werk verzet moet worden. In de Nieuwe Bijbelvertaling is helaas de eretitel “Vrouwe” weggevallen zodat het een afwijzing lijkt die de opmerking van Jezus van Nazareth niet is. Willen we water in wijn veranderen dan moet er dus hard gewerkt worden, de bedienden wisten immers heel goed waar de drank vandaan kwam, ze zullen het in hun rug hebben gevoeld want elke liter water moest met een emmer uit een put gehaald worden. Dat de ontvangers niet door hebben waar het goede dat hen treft vandaan komt doet niet ter zake. In het verhaal van deze bruiloft gaat het al helemaal niet om het bruidspaar. Aan het begin van het verhaal over Jezus van Nazareth staat in het Evangelie van Johannes dat er wel heel veel werk moet worden verricht voordat er een klein beetje hemel op aarde is gekomen. Treur dus niet als niet alle hongerigen in één keer gevoed worden, als niet alle landen met recht en gerechtigheid regeren, als niet overal de vrede uitbreekt. Samen met al die andere bedienden die doen wat er gezegd wordt en die dus hun naaste liefhebben als zichzelf moet er nog heel wat werk worden verricht. Daar kunnen we vandaag mee beginnen.