Handelingen 19:1-7
1 ¶ Terwijl Apollos in Korinte verbleef, kwam Paulus na zijn reis door het binnenland in Efeze aan. Hij ontmoette daar enkele leerlingen, 2 aan wie hij vroeg: ‘Hebben jullie de heilige Geest ontvangen toen jullie het geloof aanvaardden?’ Ze antwoordden: ‘Nee, we hebben zelfs niet gehoord van het bestaan van een heilige Geest. 3 Hij vroeg: ‘Hoe zijn jullie dan gedoopt?’ ‘Met de doop van Johannes, ‘antwoordden ze. 4 Daarop zei Paulus: ‘Johannes doopte de mensen om hen een nieuw leven te laten beginnen en zei tegen hen dat ze moesten geloven in degene die na hem kwam, in Jezus.’5 Toen ze dat gehoord hadden, lieten ze zich dopen in de naam van de Heer Jezus, 6 en toen Paulus hun de handen had opgelegd daalde de heilige Geest op hen neer, zodat ze in klanktaal gingen spreken en profeteerden. 7 De voltallige groep bestond uit ongeveer twaalf mensen. (NBV)
Wie vandaag naar een Protestantse Kerk in Nederland gaat loopt grote kans om vandaag het begin van het Evangelie van Marcus te horen voorlezen. Marcus begint zijn verhaal van Jezus van Nazareth met het optreden van Johannes de Doper. Bij de Jordaan roept hij heel het volk op zich te bekeren en als teken daarvan zich te laten dopen. Daarbij wijst hij vooruit op de Gezalfde Bevrijder die bij de profeten beloofd was. De Messias zoals hij in de Bijbel genoemd zal worden. In het Grieks is dat gezalfde element verltaald als de Christus en dan klinkt Jezus Christus ons weer vertrouwd in de oren. Marcus verteld dan dat ook Jezus van Nazareth zich liet dopen, ondanks de weerstand die Johannes voelde opkomen. Tijdens die doop werd Jezus van Nazareth niet alleen met water gedoopt maar de Geest van God kwam in de vorm van een duif op hem neer en hij werd dus ook gedoopt met de Geest van God, wat hij daarna zou doen zou in de Geest van de God van Israël zijn, het optreden van Jezus werd dus goddelijk.
Nu waren er in de dagen van Johannes en Jezus een groot aantal stromingen in Israël die allemaal de boodschap van de Hebreeuwse Bijbel op hun eigen manier uitlegden. Uit het Nieuwe Testament kennen we de Farizeeën en de Saduceeën en uit opgravingen kennen we de secte van Qumran en de Essenen. Johannes had als woestijnbewoner wel wat weg van die mensen van de gemeenschap van Qumran. In 1947 zijn van die groepering in grotten een groot aantal geschriften gevonden. Naast handschriften met Bijbelboeken vond men ook handschriften waarin de overtuiging van de mensen van Qumran beschreven waren en boeken met overtuigingen van anderen. Dat er nu veel kerkgenootschappen en secten zijn in de Christelijke kerk lijkt wel op een erfenis van het Judeese volk uit de tijd van Jezus en Johannes. Ook rond Johannes is kennelijk zo’n secte ontstaan die zich wijd verspreid had in Joodse gemeenten die zich in het Romeinse Rijk gevormd hadden. Apollos kwam voort uit die secte maar had zich inmiddels aangesloten bij de groep van de Weg van Jezus van Nazareth.
In Efeze ontmoet de voormalige Farizeeër Paulus een groep volgelingen van Johannes. Hun overtuiging verschilt kennelijk niet zoveel van die van Paulus. Johannes had al geleerd dat wie twee mantels bezat er één zou moeten weggeven aan wie er geen had. Johannes had zich van de echtheid van Jezus als messias laten overtuigen toen hij hoorde dat de lammen gingen lopen, de blinden gingen zien en de hongerigen gevoed werden. Volgens Paulus ontbreekt kennelijk de doop met Heilige Geest bij de volgelingen van Johannes. Als je die Geest ontvangt kun je Jezus pas echt volgen. En dat is een boodschap die ook voor ons van groot belang kan zijn. Het braaf op zondag naar de Kerk gaan, netjes leven, niet stelen, niet moorden, niet liegen voor de rechtbank is niet genoeg. Je zult ook je handen moeten uitsteken naar de minsten langs de kant van de weg. Naar de mensen die buitengesloten woren, de Islamitische jongeren die geen kans op een loopbaan hebben, naar fanatieke Christenen die denken dat je alleen voor Christenen aandacht hoeft te hebben. We zullen net als Jezus actief moeten bouwen aan een Koninkrijk van recht en vrede waar iedereen aan mee kan doen, ook zij die misschien het geloof op andere manier geleerd hebben te beleven. Aan de bouw van dat Koninkrijk mogen we in de Geest van God elke dag opnieuw beginnen, ook vandaag weer.