Ezechiël 21:33-37
Ammon betekent in het Hebreeuws “betrouwbaar”. Maar is het volk van de Ammonieten een betrouwbaar volk? Volgens profeten als Ezechiël zou dat niet kunnen. Het is een Heidens volk dat afgoden dient en niet luistert naar het woord van de God van Israël. Als de Koning van Babel op het kruispunt dat hiervoor werd geschetst kiest voor het eerst aanvallen van Jeruzalem en Juda dan zou Ammon haar gerechte straf kunnen ontlopen. Die Ammonieten hadden de Judeeërs overgehaald het verdrag tegen Babel te sluiten waardoor de Koning van Babel zo kwaad was geworden. Een oordeel over de Ammonieten ligt dus voor de hand en ook voor hen wordt dus het zwaardlied gezongen. Die Ammonieten moeten er maar om lachen. Een toverzwaard waarvan voorspeld wordt dat het dood en ellende zal brengen? Zo’n zwaard kan niet bestaan. Maar toch is de dag van het oordeel over Ammon gekomen. Is Ammon betrouwbaar?
Het zwaard moet weer in de schede, het zwaard keert terug naar Babel. Het oordeel over Ammon wordt niet uitgevoerd. De koning van Babel ziet er van af en de profeet kan niet anders zien dat het ooit het einde zal betekenen van Babel. Koningen die opstandelingen laten gaan en niet luisteren naar wat de God van Israël hen opdraagt gaan zelf te onder. Het is in Israël al vanaf de intocht in het beloofde land verschillende keren gebeurd. Geleerden die deze plotselinge omkeer in het zwaardlied over Ammon proberen te verklaren nemen in het algemeen aan dat Ammon de gegeven extra tijd niet heeft gebruikt zich te versterken maar in strijd met het verdrag met Juda zich toch onderworpen heeft aan Babel en de gevraagde schatting heeft betaald. Misschien zelfs wel met een extra boetegeschenk om de Koning van Babel weer gunstig te stemmen. En de koning van Babel heeft meer aan een volk dat belasting betaald dan aan een stad vol lijken. Ammon is dus inderdaad onbetrouwbaar.
Later zal Ezechiël nog een lied over Ammon aanheffen. Een dergelijk onbetrouwbaar volk kan niet blijven bestaan. Ze hadden feest gevierd toen Jeruzalem viel en de Tempel werd verwoest. Het zwaard van Babel is inderdaad vergaan. Er kwam een Perzische Koning Cyrus en tot verrassing van velen heeft die de ballingen opdracht gegeven terug te gaan naar Jeruzalem om de stad en de Tempel weer op te bouwen. Maar dat is een heel ander verhaal dan hier door Ezechiël wordt verteld. Hier speelt een rol dat Juda, dat Israël opnieuw ten onder gaat aan verkeerde bondgenootschappen. Weer dacht men door een verbond aan te gaan met Heidense volken een kracht te kunnen ontwikkelen die wereldmachten te boven zou gaan. Ten onrechte. Alleen een verbond met de God van Israël kan zo sterk zijn. Dan moet je afzien van alle geweld en gemeenschappen vormen waar mensen onvoorwaardelijk op elkaar kunnen bouwen. Die gemeenschappen zijn onoverwinbaar, ze zijn gebouwd op Liefde. Wij kunnen in het klein daar soms een voorbeeld van geven, door de zorg voor de minsten in de stad, door stem te zijn tegen onrecht en geweld. Dan zingen wij het anti-zwaardlied van Ezechiël misschien ooit nog eens met succes mee.