Marcus 12:13-27
Twee verhalen vandaag die schijnbaar niets met elkaar te maken hebben. Eén over de belasting die je moet betalen en één over de opstanding van de doden. Maar het verschil is maar schijn. Het verhaal over de belasting wordt meestal zo uitgelegd dat het lijkt of Jezus de mensen opdraagt netjes belasting te betalen. Dat is in een geordende samenleving waar de kerk op goede voet met de overheid wil blijven natuurlijk wel een heel handige uitleg. Maar is het de juiste? We hebben hier al eens gelezen over het misbaar dat gemaakt werd toen Jezus bij een belastinginner, een tollenaar, binnen ging. We hebben ook gelezen dat we geen afbeeldingen van enig God mogen maken. En de keizer die op de munt stond kwam uit de zak van de kerkleiding, die keizer vond zichzelf God, en zijn afbeelding stond op zijn munt. Zo’n munt hoor je dus niet in je zak te hebben. Geld van de bezetter die het volk uitperst, die alles doet wat God nu juist verboden heeft. Daar moet je niet bij willen horen. Integendeel je moet God geven wat van God is. Nu is de mens naar Gods beeld gemaakt, jezelf geven is dan ook voor de hand liggend. En daar komt het tweede verhaal om de hoek kijken. Want wat nu als je jezelf maar blijft weggeven. Van wie ben je dan na de opstanding uit de doden. Het antwoord ligt voor de hand, je bent van God en je blijft van God en die opstanding uit de doden is volstrekt onbelangrijk want die God waar we het over hebben is een God van levenden niet van de doden. Zo horen beide verhalen bij elkaar. Niet een machtige overheid verafgoden maar samen zorgen voor een leefbare samenleving. Een kleine meerderheid in de nieuwe Tweede Kamer heeft daar gisteravond een heel klein stapje voor gezet. Al die mensen die hier ingeburgerd zijn en waarvoor de overheid nooit de moeite? heeft genomen of ondanks alles het niet is gelukt hen ergens buiten ons land een toekomst te geven mogen hier misschien blijven als tenminste een kabinetsformatie met de voorstemmers van de motie lukt. Dat zal nog heel moeilijk worden want het CDA was uiteraard tegen. Die gaan niet over mensen maar over regels. Maar het blijkt dat voor dat standpunt er tenminste gisteravond geen meerderheid meer was.
?