Handelingen 28:1-10
Dat proces van Paulus deed al een beetje aan het proces van Jezus van Nazareth denken. De redding van de storm op zee deed bijna aan het verhaal van de profeet Jona denken en nu lijkt Paulus op Mozes die zorgde dat het volk gered werd van de plaag van gifslangen. Paulus werd zelf eerst gered van het gif van de slang. Niet duidelijk wordt in het verhaal of het echt een gifslang was en niet een of andere niet giftige slang, of dat Paulus bij het afschudden van de slang in het vuur ook gelijk maar het gif uitbrandde uit de wond, een probaat middel om slangenbeten te overleven. Paulus wordt uiteindelijk als een God gezien. En daar moeten we dus voor uitkijken. Alles wat we niet kunnen verklaren maken we uit voor Goddelijk, of voor God zelf. In dit verhaal doet Paulus nergens een beroep op geloof, van niemand niet. Hij zorgt voor mensen en dat is het.
Paulus en zijn gezelschap zijn geland op Malta, een eiland onder Romeins bestuur. Maar daar wonen alleen maar vreemdelingen, in het Grieks, barbaren genoemd, mensen die je niet kunt verstaan. Het zijn wel de mensen die van nature handelen zoals Jezus van Nazareth gehandeld zou hebben. Ze verzorgen de schipbreukelingen, steken een vuur aan voor mensen die veertien dagen in de storm op zee rondgeslingerd zijn en zich hebben moeten redden door te zwemmen of door op planken daar het strand te peddelen. De meesten zullen verzwakt en uitgeput zijn, ze hadden in die veertien dagen per slot maar een maaltijd gehad.
De Romeinse bestuurder van het eiland, de Publius, wat eerste betekent, neemt de schipbreukelingen op. In dit gedeelte blijven een paar zaken onduidelijk. Heet de man nu Publius of is hij de Publius? Het maakt in ons verhaal niet uit, het is als de bakker die Bakker heet. Hetzelfde geldt voor de vraag wie hij nu als gast ontvangt, alle schipbreukelingen of alleen de Romeinse soldaten met hun officieren en gevangenen. Ook dat maakt niet uit, zijn bereidheid tot delen geeft Paulus de gelegenheid hem te genezen, niet door tovertrucs, niet door rare rituelen of medicijnen, ook niet door gebedsgenezing want die wordt hier zeker niet genoemd, maar door het eenvoudig opleggen van de handen.
Bijna zoals een moeder een koele hand op het koortsige voorhoofd van een kind legt en daarmee de genezing inzet. Op die manier kunnen veel zieken op het eiland worden genezen. Malta zou veel later de oorsprong worden van de Maltezer ridders die in heel Europa zich met verzorging en verpleging van zieken zouden bezig houden. Zij zijn ons voorbeeld voor zorg, zorg die we elke dag mogen hebben voor de zwaksten onder ons, ook vandaag weer.