Rechters 14:10-20
Is die Simson nu een verzetstrijder of een terrorist? In onze dagen een belangrijke vraag. Het doden van 30 mensen, ook al is dat van een overheersend volk, wordt bij ons als een terroristische daad beschouwd. Nu staat Simson bij ons niet bekend als een terrorist omdat hij in dienst van zijn God zou hebben gehandeld. Maar dat blijkt niet uit dit verhaal. Er staat nergens dat Simson naar de Filistijnen moet gaan om onrecht te wreken en 30 mannen te doden. Simson doet iets anders. Hij trouwt met een Filistijns meisje en op de bruiloft houdt hij een wedstrijd in het raden. Het antwoord van de Filistijnen is natuurlijk wreed en gemeen. Ze bedreigen het meisje met het in de brand steken van de woning van haar familie. Het tekent de mentaliteit van dit roversvolk. Maar is dan het antwoord een terroristische daad? Kennelijk wel. In Amerika zijn inmiddels een aantal soldaten en officieren veroordeeld wegens moorden en andere wreedheden begaan in Irak. Zijn dan de zelfmoordaanslagen gericht tegen de Amerikanen en hun supporters in Irak te beschouwen als daden zoals ook door Simson gedaan? Het blijft een vraag waarop we misschien niet direct een antwoord hebben. Maar het moet ons wel wat voorzichtiger maken bij het beoordelen van nieuwsberichten die spreken over terroristische aanslagen. Natuurlijk had Simson wel een punt. De Filistijnse jongeren hadden misbruik gemaakt van zijn vrouw, ze hadden met zijn vaars geploegd. Dat misbruik was gepaard gegaan met ernstige bedreidigingen. De wedstrijd was gewonnen door bedrog en misleiding. Simson had op zijn beurt de bedriegers kunnen ontmaskeren en weigeren de prijs te betalen. Nu liet hij de prijs betalen door wat wij nu onschuldige burgers noemen. In de ogen van de Bijbel waren alle Filistijnen schurken en deugde het hele volk niet. Elke daad tegen de Filistijnen wordt goedgepraat in de Bijbel en gerechtvaardigd met een beroep op God. Maar God heeft wel een Simson gestuurd als bevrijder van Israƫl doch niet de opdracht gegeven om onschuldige Filistijnen te doden. In heel dit verhaal komt God verder niet voor. Alleen zijn woede wordt toegeschreven aan de geest van de Heer. Is dat de Heilige Geest dat als je bedrogen wordt door je bruiloftsgasten die onder bedreiging je geheim aan je jonge vrouw hebben ontfrutseld onschuldige burgers gaat doden? Als dat zo is zijn heel veel terroristische aanslagen gerechtvaardigd. Heel veel aanslagen in Irak en Afghanistan zijn dan direct te vergelijken met de woede van Simson. Hoe vaak komt het daar niet voor dat in de strijd met tegenstanders onschuldige burgers worden getroffen? Dat een bruiloft wordt aangezien voor een bijeenkomst van strijders en zo gebombardeerd dat vrouwen en kinderen daarbij het leven laten? Het kan je zelfs op een afstand kwaad maken over de onzorgvuldigheid waarmee soms gehandeld wordt. In Duitsland leidde die verontwaardiging tot het aftreden van de hoogste generaal en de minister die voor het leger verantwoordelijk was. Simson leert ons wellicht vandaag niet te snel te oordelen over mensen die kwaad worden als hen onrecht wordt aangedaan. Misschien moeten we iets vaker aandringen op het stichten van vrede in plaats van het gebruik van geweld.