Psalm 9
1Voor de koorleider. Op de wijs van De dood van de zoon. Een psalm van David. 2 Ik wil U loven, HEER, met heel mijn hart, vertellen van uw wonderdaden. 3 Ik wil vrolijk zijn, voor U juichen, uw naam bezingen, Allerhoogste, 4 nu mijn vijanden terugdeinzen, ten val komen en onder uw blik vergaan. 5 Want U hebt mijn rechten verdedigd, U nam plaats op uw zetel, rechtvaardige rechter. 6 U hebt volken bedreigd, goddelozen omgebracht, hun namen uitgewist voor eeuwig. 7 De vijanden zijn verslagen, uit de herinnering verdwenen. U vaagde hun steden weg: ruïnes voor altijd. 8 Zo vergaat het hun! Maar de HEER zetelt voor eeuwig, zijn rechterstoel staat onwrikbaar vast. 9 Hij bestuurt de wereld naar recht en wet, alle volken berecht Hij eerlijk. 10 Moge de HEER een burcht zijn voor de verdrukte, een burcht in tijden van nood. 11 Wie uw naam kent, kan op U vertrouwen, U verlaat niet wie U zoeken, HEER. 12 Zing voor de HEER die zetelt op de Sion, maak aan de volken zijn daden bekend. 13 Hij wreekt vergoten bloed, gedenkt de doden, de noodkreet van de nederigen vergeet Hij niet. 14 Heb erbarmen, HEER, zie hoe mijn haters mij kwellen, draag mij weg van de poorten van de dood. 15 Dan kan ik vertellen van uw roemrijke daden, juichen in de poorten van Sion: ‘U hebt mij gered!’ 16 De volken verdwijnen in de kuil die zij groeven, hun voet raakt verstrikt in het net dat zij heimelijk spanden. 17 De HEER maakt zich bekend en doet recht, door zijn hand komt de goddeloze ten val. higgajon, sela 18 Laten de goddelozen weggaan naar het dodenrijk, alle volken die God zijn vergeten. 19 Maar God vergeet de armen niet, voor de zwakken is niet alle hoop verloren. 20 Sta op, HEER, laat de macht niet aan mensen. Mogen de volken berecht worden in uw aanwezigheid. 21 Jaag ze angst aan, HEER, zij moeten weten dat ze mensen zijn. sela (NBV21)
Vandaag zingen we mee met Psalm 9. Eigenlijk vormt deze met Psalm 10 een eenheid. Samen vormen de eerste letters van de diverse verzen weer het Hebreeuwse ABC. Maar in de loop van de geschiedenis is men de beide psalmen apart gaan nummeren. Er ontbreken een paar letters uit het Hebreeuwse alfabet en sommige passages zijn ook niet altijd even helder te vertalen. Zo bestaat er discussie over het opschrift. De meeste geleerden nemen aan dat “De dood van een zoon” gaat over een ander lied waarvan de wijs is geleend. Maar sommige geleerden nemen aan dat deze psalm een vreugdepsalm is bij de dood van Absalom, de zoon van David die zich zo hardnekkig verzette tegen zijn vader dat hij bijna het hele volk ten onder liet gaan. De vertaling van de titel op zich is al dubieus. De Statenvertaling liet hier gewoon het Hebreeuws staan. Maar goed, ons gaat het om de boodschap van de Psalm en die is niet onduidelijk. In tijden van nood kan de verdrukte een beroep doen op de Liefde en uiteindelijk zal God een burcht zijn voor hen die zich op hem beroepen.
God is daarbij een rechtvaardige rechter die alle volken tot hun recht laat komen. Want berechten in de Bijbel gaat niet alleen, en misschien wel helemaal niet, over veroordelen, maar veel meer om het tot hun recht laten komen van mensen. In de Liefde, bij God, bereiken mensen, worden ze, dat wat ze eigenlijk zijn, ze zijn dan zoals ze van oorsprong zijn bedoeld. Niet alleen ieder mens afzonderlijk maar alle volken van de wereld. En het is een wonderlijk gebeuren als mensen ineens hun schroom en angst afleggen en worden wat ze kunnen worden. Juist in het helpen van anderen, van mensen in nood, van de minsten, blijken mensen veel meer in hun mars te hebben dan ze ooit hadden gedacht. In het tweede deel barst de dichter dan ook uit in gezang. . Ja zelfs in het maken van muziek. Daar moeten instrumenten bij te pas zijn gekomen. Dit is zelfs een psalm die niet alleen het bekende Sela kent op de plaatsen waar een rust moet worden genomen maar zelfs het Higgajon, een waarschijnlijk muzikale term die wijst op een muzikaal intermezzo. Het zijn dan ook juichende stellingen die worden verkondigd. Door zijn hand komt de goddeloze ten val, God vergeet de armen niet, voor de zwakken is niet alle hoop verloren.
Het moet de goddeloze volken ingepeperd worden dat ze mensen zijn. En mensen horen van mensen te houden. Juist in deze dagen klemt het des te meer dat we de mensen voorop zetten in ons denken en handelen. Ook de zorg voor het klimaat en de grondstoffen op de wereld is juist voor mensen van belang. Het zijn de armsten die het eerst het slachtoffer worden van de klimaatsveranderingen. Maar het zijn ook de armsten die dreigen de eerste slachtoffers te worden van de oplossingen. De productie van biobrandstof in de wereld stijgt. Daarvoor worden niet alleen kostbare bossen gekapt en de mogelijkheden tot verwerking van CO2 door bomen beperkt maar er worden ook kostbare landbouwgewassen gebruikt zoals mais, soja en granen zodat de voedselprijzen stijgen. We zouden beter nu al om de mensen eerst denken en zorgen dat wij in onze rijke landen geen grondstoffen gebruiken die nodig zijn voor het voedsel voor de armsten in de wereld. De psalmist van psalm 9 roept op om de volken te berechten in aanwezigheid van de ene Heer. Laten we zeggen dat de maat van het heb Uw naaste lief als Uzelf gelegd moet worden naast het handelen van die volken. Tot die volken horen ook wij en wij zijn in staat de maat van de Wet van eerlijk delen langs ons eigen handelen te leggen. De vraag is of we aan de maat van God kunnen voldoen. We kunnen er in elk geval vandaag mee beginnen.