Jesaja 28:14-22
De mensen van Zuid-Ossetië weten inmiddels wat dat betekent, het voorbijkomen van de striemende gesel. Het conflict daar is nog niet afgelopen, maar hoe komt het tot een dergelijk conflict. Wij durven van zo’n afstand niet te zeggen dat de politici die er voor verantwoordelijk zijn liegen en bedriegen en zich in leugens hebben gehuld om de gevolgen van hun oorlogspolitiek te ontlopen. Daar gaat het in dit gedeelte uit het boek van de Profeet Jesaja over. Maar vlak bij Zuid-Ossetië loopt een oliepijpleiding. En we weten wel dat de zeggenschap over een dergelijke pijpleiding heel erg veel politieke macht over bijna heel Europa oplevert. Geen wonder dat Rusland zich dus zo druk maakt. En de wens van Georgië om lid te worden van de Navo en de Europeese Unie wordt daardoor ook duidelijk. Het zou de Europeese Unie door de Navo invloed geven op die pijpleiding en daarmee op de energiepolitiek van Rusland. De slachtoffers in Zuid-Ossetië en Georgië, net als de soldaten uit Georgië en Rusland hebben ondertussen niet zoveel te maken met die oliebelangen. Hen wordt voorgehouden dat ze lijden en vechten vanwege humanitaire en nationalistische belangen. Maar winnaars zijn er niet, politieke leiders die het laten aankomen op een oorlog sluiten een verbond met de dood, een verdrag met het dodenrijk, nu al zijn er duizenden doden gevallen in Zuid-Ossetië en ons zou elke dode één teveel moeten zijn. Voor ons ligt het uitgangspunt in Sion, daar, op de heilige berg in Jeruzalem, ligt immers de Wet van de Liefde, van “Gij zult niet doden”, de Wet die zegt dat je je naaste lief moet hebben als jezelf. Ook die oliepijpleiding zou op de eerste plaats ten goede moeten komen aan de armsten in Rusland en Europa en niet alleen bezien moeten worden vanuit de bijdrage aan de goden van winst en profijt die het kan leveren. Die bijdragen zijn geen mensenlevens waard, mensenlevens zijn oneindig veel meer waard dan de invloed op een oliepijpleiding ooit kan opleveren. Dit hoofdstuk uit het boek van de Profeet Jesaja begon met de dronken leiders in Samaria, volgens dit stuk kennelijk gevolgd door de leiders in Jeruzalem. Terwijl er een bloedige oorlog woedt in Zuid-Ossetië zitten wij met bijna alle mensen in de wereld te kijken naar de Olympische Spelen in China. De vraag is of die niet even stopgezet moeten worden zolang de oorlog duurt. Ook een schijnbaar kleine plaatselijke oorlog raakt de Spelen. Die zijn zoals het zou moeten zijn, vreedzaam laten zien waar iemand de beste in kan zijn zonder oorlog, of zonder strijd, zonder anderen tekort of schade te doen. Zolang er mensen doodgaan aan geweld kun je dat eigenlijk niet volhouden. Maar we houden ons liever schuil voor oorlog en verbergen ons voor het leed van anderen. Als ons zoiets zou overkomen kunnen we dus niet veel anders verwachten van de rest van de wereld.