Matteüs 11:16-24
Een paar keer per jaar komen de leiders van de 8 rijkste landen bij elkaar, deze week in Japan. Ze kunnen niet zeggen dat ze het niet hebben geweten, de Verenigde Naties hebben het besloten. miljoenen hebben het geroepen: laat ons geschiedenis van “armoede” maken, dan maken we samen geschiedenis. Dan leren onze achterkleinkinderen dat aan het begin van de eenentwintigste eeuw de mensheid zo verstandig was geworden dat het niet meer werd gepikt dat er elke 3 seconden een kind stierf aan armoede. Maar lijken deze leiders op de kinderen die op het marktplein spelen en elkaar toeroepen dat ze als het goed gaat niet willen dansen en als het slecht gaat niet willen rouwen? Jezus wijst op de wonderen die kunnen gebeuren, als je zoveel mensen in beweging ziet komen, als iedere keer weer rond de G8 bijeenkomsten, kun je niet achter blijven dan wil je meedoen in de beweging tegen de armoede. Gerechtigheid heeft iets dwingends er valt niet aan te ontkomen. Toch zul je merken dat er omheen gedraaid zal worden. In de dagen van Jezus waren de dorpen waar de zendelingen van Jezus, de Apostelen, heen gegaan waren hardnekkig, volgens Jezus waren de steden van de heidenen meer bereid de Wet van de woestijn te gaan volgen dan de dorpen die juist door het volgen van die Wet waren ontstaan. Die dorpen, waaronder Kafernaüm, het dorp waar Jezus zijn toevlucht had gezocht, konden afdalen tot in het diepst van het dodenrijk, die dorpen konden doodvallen. In onze dagen zou dat voor de wereldleiders kunnen gelden, als ze de onrechtvaardige tariefmuren in stand houden en met enorme landbouwsubsidies de oneerlijke concurentie op de wereldmarkten in stand blijven houden. Maar het lijkt wel of er steeds nieuwe excuses gezocht worden voor uitstel van het eerlijk delen. Als het goed gaat in de wereld en er door de rijke landen meer en meer verdient wordt dan groeien nieuwe economieën als India en China te hard en moet er gematigd worden. Dat de armen in India en China nog helemaal niet meedoen in de nieuw verworven rijkdom blijft buiten beschouwing. Dat het opzetten van sociale voorzieningen en bescherming van kinderen en arbeiders tegen uitbuiting een grotere en gezondere markt zou opleveren komt bij de wereldleiders niet op. De extra rijkdom die ook het rijke westen heeft bereikt gaat ten koste van uitbuiting en soms ook onderdrukking. Nu blijkt dat het handjevol rijken de toegenomen rijkdom niet kan verteren en de groei afneemt gaat het ineens te slecht om te delen en moeten we zogenaamd wachten tot het beter gaat. Dat de hongerenden in de wereld moeten wachten op voeding tot de auto’s in de rijke landen vrolijk en goedkoop rijden op biobrandstof is het omkeren van de wereld zelf, zoals de bodem onder Sodom werd omgekeerd, lijken we dat nu zelf te gaan doen. Hoogste tijd voor gerechtigheid.