Jesaja 57:7-13
Vruchtbaarheid en voorspoed zijn vanouds bronnen van godsdienst en conflict. Tot op de dag van vandaag. De hype rond plastische chirurgie is ook ingegeven door de gedachte dat je rijker wordt als je er uitziet zoals de rijken er uit willen zien. De sexualisering van de samenleving heeft ook als achtergrond dat mensen zich willen gedragen en kunnen gedragen zoals zij denken dat de rijken zich gedragen. Het is daarom niet zo vreemd dat in het boek van de Profeet Jesaja allerlei sexuele toespelingen worden gemaakt op het dienen van vreemde goden. Wat dat betreft heeft de schrijver het gemakkelijker dan wij tegenwoordig. Wij kennen alleen goddeloos gedrag maar geen goden en tempels waar dat gedrag van ons verlangd wordt. Een godenverzameling kunnen wij niet meer aanleggen zoals in de dagen van de schrijver van dit boek kennelijk gewoon was. Die tekens achter de deur en de deurpost vragen nog wel een nadere toelichting. In Israel gold het voorschrift dat een deel van de Wet op kleine papiertjes werd geschreven, in een kokertje gedaan en dan met dat kokertje tegen de deurpost werd gespijkerd. Bij het binnengaan van elk Joods huis kun je niet anders dan de Wet passeren. Daar in dat huis regeert dus de ene Heer van de wereld. De Joden doen dat tot op de dag van vandaag. Het is een voorbeeld waar we allemaal van tijd tot tijd stil bij mogen staan. Is ook in ons huis de Wet van eerlijk delen, de Wet van heb Uw naaste lief als uzelf de geldende wet? Is ook in ons huis de Heer van de wereld de ene Heer die daar regeert? Als dat zo is dan hebben ook wij de moderne vruchtbaarheidssymboliek niet nodig. Dan hoeven wij onze lichamen niet te laten verminken om voorspoed te verwerven. Dan mogen wij onze kinderen daarvoor behoeden en hen leren dat het succes in het leven heel ergens anders vandaan komt. Dan kunnen we ons gedragen als mensen die geen andere mensen als voorwerp hoeven te gebruiken om het genot te proeven dat ons in de sexualiteit is geschonken. Dan hoeven wij ons er ook niet 40 dagen van te onthouden omdat er een god zou zijn die onthouding hoger zou achten dan samen genieten. Wie schuilt zorgt er voor iets boven het hoofd te hebben dat het onheil kan afweren. Hier wordt opgeroepen om de Wet van de Liefde tot schuilplaats te nemen. Pas als je weet te delen met de minsten in de samenleving zul je merken dat voorspoed en vruchtbaarheid verschijnen, daar is namelijk alleen land voor nodig en zijn goden en het nalopen van hypes belemmeringen voor. En de heilige berg, waar hier over gesproken wordt, is de bewaarplaats van de Wet van de Liefde. Daar kijkt iedereen naar die redding verwacht uit de waanzin van de dag. Daar is de hoop op gevestigd en niet tevergeefs. Wat dat betreft konden we leven in de dagen van het boek van de profeet Jesaja.