Jesaja 60:15-22
Soms staat er prachtige onverwachte poëzie in de Bijbel. Zoals in dit stuk uit het boek van de Profeet Jesaja. “Je zult de melk van vreemde volken drinken” staat er in de Nieuwe Bijbelvertaling. De Naardense Bijbel, de Statenvertaling en de vertaling uit 1951 hebben het zelfs over zuigen. Het beeld is duidelijk, het kind wordt gevoed door de voedingskracht van de hele wereld. En dat kind hier is Jeruzalem, het hart van de wereld, waar vrede de wachter is en gerechtigheid het gezag. Zo ver zijn we in de wereld nog niet. Over Jeruzalem wordt hard gestreden. Joden, Moslims en Christenen beschouwen het als een heilige stad en willen de zeggenschap over toegang tot hun heiligdommen niet aan elkaar overlaten. Schijnbaar gaat de strijd in Jeruzalem alleen tussen Joden en Palestijnen, maar vergis je niet. Christenen vallen uiteen in tal van richtingen en kerkgenootschappen en die spelen hun eigen rol. Sommigen kiezen onverkort de kant van de Joden, anderen die van de Palestijnen en nog weer anderen proberen alleen hun eigen belang te beschermen. Vrede als wachter bij de poort van het huidige Jeruzalem en gerechtigheid als gezag is in de stad zoals wij die kennen ver te zoeken. Toch ligt ook in dat beeld de uiteindelijke oplossing. Alle partijen zullen moeten beseffen dat een leven in Jeruzalem alleen mogelijk is als er voor iedereen plaats is, als mensen bereid zijn echt samen te geven aan die stad. Jezus van Nazareth riep dat de machtigste diegene is die als nederigste dienaar weet op te treden. Voordat dat doorgedrongen is tot de partijen in het conflict rond Jeruzalem zal er nog heel wat water door de Jordaan vloeien. Het visioen van de profeet uit het boek Jesaja is ondertussen nog steeds springlevend. De stad waar de Wet van Liefde wordt bewaard, waar recht en gerechtigheid heerst, waar vrede vanuit gaat, wordt van geslacht op geslacht een bron van vreugde. Voor ons is die stad de hele aarde. De Bijbel besluit dan ook voor Christenen met het beeld uit het boek van de Openbaring van Johannes dat God zijn tenten op deze aarde zal spannen. De welvaart, die we in ons land al in overvloed kennen, zal dan gedeeld worden met iedereen op aarde. Geen hongersnoden meer in Afrika, geen oorlogen meer om kostbare grondstoffen, geen bootjes meer op de Middellandse Zee met wanhopige vluchtelingen. De muren die we nu nog rond fort Europa hebben gebouwd zijn dan Redding, de poorten Faam. Beroemd zijn we dan om gastvrijheid en het delen met wie in nood is komen te verkeren. Maar dat zal volgens de profeet een compleet nieuwe wereld zijn waar we de zon en de maan niet meer nodig hebben omdat de glans van de Liefde op alles en iedereen zal afstralen. Dan is de ene Heer, ook werkelijk de enige Heer.