Jesaja 59:1-8
Recht en vrede, dat is wat veel mensen elkaar toewensen. In sommige kerken zelfs week na week, jaar na jaar. In dit gedeelte uit het boek van de profeet Jesaja zien we dat Recht en Vrede bij elkaar horen. We zien dat bij verkiezingen in die landen waar machthebbers de verkiezingen zo naar hun hand zetten dat ze bijvoorbaat gewonnen hebben. Uiteindelijk leidt dat tot opstanden en burgeroorlogen. Onrecht bedrijven verstoort de vrede. Ook de Verenigde Staten van Amerika merkt dat. Oorlogen beginnen in strijd met het internationaal recht, buiten de Verenigde Naties om dus, geeft voedsel aan opstanden en guerillaoorlogen. Gevangenen houden buiten elke vorm van rechtspraak om berooft de VS van internationale steun en waardering. De druk om de gevangenis op Guantanamo Bay te sluiten is bijna wereldwijd. Het eerlijk voeren van rechtzaken is een voorwaarde voor een vreedzame samenleving. En daar ontbreekt het in veel landen aan. Ook in ons land kan de rechtspraak verworden tot een voorwerp van macht en prestige. Crimefighters als offieren van justitie die verdachten moeten vervolgen hebben het bevechten van misdaad hoger in de agenda dan het vinden van de waarheid. En ons rechtssysteem is gebaseerd op het vinden van waarheid. In andere landen, vaak met juryrechtspraak, is het komen tot een oordeel vaak een hoger doel. Dan wordt de waarheid ondergeschikt aan de mogelijkheid voor gewone mensen om tot een oordeel te komen. In ons land staan crime fighters in hoog aanzien, het staat toch mooi als de georganiseerde misdaad wordt bestreden en populaire boeven lang de gevangenis in gaan. Of de waarheid daarbij ook is gevonden en problemen in de samenleving worden opgelost is van minder belang. Vrouwenhandel, drugshandel en het gebruik van slaven en kinderen bij de productie van kleding blijven economische handelingen die vrijwel ongemoeid kunnen plaatsvinden lijkt het wel. Dat is niet nieuw want de Profeet schreef jaren voor het begin van de jaartelling al dat oneerlijke rechtzaken misdaad voortbrengen. De rechtspraak is overigens niet een zaak uitsluitend voor rechters, officieren van justitie en advocaten. De rechtspraak is in de eerste plaats een maat voor onze samenleving. Hoe goed weten wij mensen recht te doen ook bij de toepassing van de wetten die we samen hebben verzonnen. Zijn die wetten nog goed, leiden ze tot het vinden van de waarheid, beschermen ze de zwakken tegen gebeld en uitbuiting? Met die vragen zijn we weer bij de Wet van Liefde zoals die in de Bijbel wordt gegeven. Onder kritiek van die Wet staan onze wetten en onze rechtspraak, wij zijn het die die kritiek dienen te verwoorden.