2 Samuel 1:1-27
De rol waarop het boek Samuël werd geschreven was vol. Maar het verhaal over de komt van de koning voor Israël was nog niet uit. De vraag of een koning naar Gods hart ook kon in plaats van een koning zoals de Heidenen hadden was nog niet beantwoord. Daarom werd een tweede rol gepakt, ook een boekrol waarop het boek Samuël zou worden geschreven, de tweede rol, het tweede boek Samuël dus. En zo zijn wij in alle vertalingen aan het Eerste en het Tweede boek Samuël gekomen. En op die tweede rol begon het direct met de vraag of de Koning van Israël een bevrijder zou worden of een bedwinger. Was er vreugde of verdriet om de dood van Saul en zijn zonen? Om het belang van die vraag te onderstrepen komt de boodschap op de derde dag bij David, kleren gescheurd en stof op het hoofd, de kleding en het uiterlijk van diepe rouw.
Hoe kan het dat iemand levend uit een strijdgewoel komt waarin Saul en zijn zonen de dood hebben gevonden? David wil precies weten van hoe en wat. En dat werd een mooi verhaal. De boodschapper was toevallig in de buurt geweest toen Saul op het punt stond gepakt te worden door de strijdwagens en ruiters van de Filistijnen. Saul had hem ontboden en, toen hij had verteld een Amalekiet te zijn, gevraagd hem de genadestoot te geven omdat hij stervende was. De Amalekiet had hem de genadestoot gegeven.en de armband en hoofdband van Saul meegenomen. Nu kwam het er op aan, barst er een feest los of juist niet. Niet dus, er wordt gerouwd en gevast tot de avond voor Saul en zijn zonen. Kleren worden gescheurd en alle soldaten volgden David in zijn rouw. En nogmaals vroeg David wie de boodschapper was en weer klinkt het “ik ben een Amalekiet” Uitgerekend een Amalekiet had de Gezalfde Koning van Israël gedood? Het volk dat laf en achterbaks de zwakken aanviel terwijl het oorlog was? Op zulke daad staat de doodstraf, dit kan niet geduld worden onder de mensen.
De schrijver van het boek Samuël had nog een lied over Saul dat aan David was toegeschreven. Het stond in het boek van de oprechte, dat boek kennen we niet meer maar in het eerste boek Samuël wordt ook die “oprechte” genoemd. Het is een prachtig lied, een heldenlied zo mooi als je maar weinig in de oude literatuur aantreft. Maar dat boek de Oprechte staat ook misschien niet ten onrechte niet in de Bijbel. Helden komen in de Bijbel maar weinig voor en als ze voorkomen dan stellen ze weinig voor. Ze hebben een heldendaad verricht en daar blijft het over het algemeen bij. Maar hier gaat het om de Gezalfde van de God van Israël, de geliefde van God en zijn zoon, de geliefde van David. Hier past een lied voor de doden die leiding hadden gegeven aan de strijd tegen de vijanden van Israël. Ook in de dood blijft Saul de Gezalfde Koning van Israël, geroepen door de God van Israël. Wij veroordelen onze gevallen leiders met het grootste gemak. Een kleine misstap, een verkeerde inschatting en weg zijn ze. De laatste paar jaar is de meest gestelde vraag aan een Nederlands politicus zelfs de vraag wanneer die op stapt vanwege onvermogen of vermeende fouten. Misschien dat ons land wat minder versplinterd blijft als we het voorbeeld van David volgen en ook het goede van elke politicus in rekening brengen. Dat goede moeten we immers ook zelf doen, elke dag en niet dan het goede, dat kan dus ook vandaag weer.