Rechters 9:42-57
Hoe loopt het nu af met Abimelech die Koning werd omdat hij zoon van de koning zou zijn? Hij begon zijn loopbaan met de moord op al zijn broers want hij alleen zou toch beter regeren dan die 70 tesamen. In de termen van de Bijbel moet je lezen dat het dus verkeerd is als één volk zich beter acht dan alle volken samen en als enige volk het recht meent te hebben over alle volken te regeren. In de Bijbelse verhalen gaat het dan natuurlijk over Israël dat zich verheven acht boven de volken die hen omringen maar ondertussen wel vreemde goden achterna loopt. In onze dagen kunnen we elk volk aanwijzen dat zich beter acht dan een ander en dat de baas over de wereld meent te moeten kunnen zijn. Ons eigen volk niet uitgesloten als we ons achter onze grenzen en dijken menen te kunnen opsluiten. Weg uit Europa en zonder ontwikkelingssamenwerking. Als we zo doen, doen we als de inwoners van Sichem en als Abimelech. Het zal met ons net zo gaan als met hen in het verhaal dat we vandaag lezen.
Abimelech roeit om te beginnen alle inwoners van Sichem uit, met een list, die later nog voor herhaling vatbaar blijkt in het boek Rechters en dan als teken van rechtvaardigheid wordt gebruikt. Maar het innemen van steden en stadjes blijkt uiteindelijk niet zonder risico. Ergens is een versterkte toren gebruikt waar de mannen van Abimelech geen vat op kunnen krijgen en waar het onderscheid tussen vrouwen en mannen verdwenen lijkt te zijn, ze vechten allemaal even hard voor hun lijfsbehoud. Een neergeworpen molensteen hangt Abimelech niet alleen om de nek maar slaat zijn schedel in. Een genadige soldaat maakt vervolgens een eind aan zijn leven. Zo vergeldt God wat Abimelech heeft gedaan staat er dan.
Maar wij blijven zitten met de vraag hoe die God wel niet is. Was die God de hele tijd met Abimelech? Had die God Abimelech ingefluisterd dat hij zijn broers moest doden, dat hij al die oorlogen moest voeren en al die slachtoffers zou moeten maken? Als dat zo was had die God Abimelech niet tot zijn ondergang hoeven voeren. Maar dat deed die God wel. In het geloof van Israël trok die God een streep, genoeg is genoeg, altijd komt er een eind aan bloedvergieten en geweld, dat zal nooit in de geschiedenis van God en mensen het laatste woord hebben. We leren de God van Israël in dit verhaal kennen in zijn afwezigheid.
Als een volk die God niet als koning erkent, maar een mens tot Koning kroont dan loopt het met die mens en met dat volk verkeerd af. Dan gaan onrecht en geweld heersen in plaats van liefde en gerechtheid. Dat was niet alleen zo in de dagen van Abimelech, dat is ook in onze dagen zo. Daarom ook aan ons de vraag welke partij wij kiezen, lopen we met de Abimelechs uit onze dagen mee, kronen we hen tot koningen en machthebbers in onze wereld, of kiezen we partij voor hen die liefde en gerechtigheid nodig hebben en kronen we daarmee de God van Israël tot koning van de wereld.