Handelingen 24:24-25:12
We hebben het niet zo vaak over corruptie. Eigenlijk kennen we in onze samenleving niet zoveel corruptie. Het liefst zou je natuurlijk zeggen dat we helemaal geen corruptie kennen, maar zo mooi is het nu ook weer niet. We kennen geen bestuurders die mensen twee jaar in de gevangenis kunnen laten zitten in de hoop dat ze omgekocht worden om hen vrij te laten. Dat is wat er over bestuurder Felix wordt gezegd. Hij wordt wel bang gemaakt met een mogelijk oordeel van de God van Israƫl als hij eenmaal dood is, maar hij is meer beducht op wat er met hem tijdens zijn leven gebeurd. Wat zijn opvolger doet kennen we beter. Vriendjespolitiek, dingen weggeven om andere zaken terug te krijgen. Een polder sparen en een andere onder water zetten, of het nu het probleem oplost of niet. Reisjes en reparaties aannemen en de gulle bouwbedrijven de overheidsopdrachten gunnen, dat kennen we.
Kennelijk is Paulus gewoon met zijn werk doorgegaan terwijl hij in Caesarea gevangen zat. Hij was gevangen gezet als Romeins burger, ontving daar de hoogste bestuurder en diens vrouw en kon waarschijnlijk vrijelijk corresponderen met de gemeenten die hij in het Romeinse Rijk had gesticht. Caesarea was daarmee niet alleen een belangrijk bestuurscentrum geworden maar ook een religieus centrum voor Joden en Heidenen uit het hele Rijk die de Weg van Jezus van Nazareth wilden volgen. Dat de Joodse religieuze autoriteiten daar nog steeds kwaad om waren is te begrijpen. In de onzekere tijden in Palestina, vol van opstanden en opstandjes, leken zij een belangrijke greep op een deel van het volk te zijn kwijtgeraakt. Geen wonder dat ze die Paulus wilden uitschakelen, als het moest in samenwerking met de Romeinen. En een nieuwe bestuurder wil natuurlijk best in het gevlei komen bij de leiders van het bezette volk.
Zo komt het proces tegen Paulus weer op gang. Paulus verweert zich nog steeds op dezelfde manier. Wat hij verkondigt is niet meer en niet minder dan de geloofsovertuiging van de Joden zelf. Hij beroept zich op de keizer staat er dan, maar staat dat er wel? Het is altijd zo vertaald, vooral ook omdat Festus het zo heeft verstaan en dat was zo vreemd niet. De Keizer werd in het Grieks aangesproken met Kurios. Maar wie het Nieuwe Testament in het Grieks heeft gelezen weet dat ook God aangesproken wordt als Kurios en dat ook Jezus van Nazareth aangesproken wordt als Kurios. Beroept Paulus zich nu op de Heer of op de Keizer? Beide is mogelijk, God had hem immers gezegd dat hij naar Rome zou moeten.
Bang wordt Paulus in elk geval niet, net zo min als wij bang hoeven te worden om op te komen voor de minsten in onze samenleving. Zoals Paulus gemeenschappen stichtte waar het onderscheid tussen slaven en vrijen was weggevallen kunnen wij werken als vrijwilliger voor Fair Trade waar de oneerlijke handelsvoorwaarden zijn rechtgetrokken en mensen die werken recht wordt gedaan. Ook wij hoeven daarvoor niet bang te zijn en mogen het elke dag weer opnieuw doen, op de Weg van Jezus van Nazareth, ook vandaag weer.