Totdat het recht dankzij hem overwint.

 Matteüs 12:15b-37
 
We laten ons lang niet altijd de juiste betekenis van het verhaal tot ons doordringen. We zijn na al die eeuwen zo gewend om aan Jezus van Nazareth te denken als “God zelf”, of als “Christus Koning”, “de Almachtige” en zo dat we aan een Jezus op de vlucht alleen kunnen denken als aan dat kleine kind dat met zijn ouders vluchtte naar Egypte. Maar ook in dit deel van het verhaal vluchtte Jezus van Nazareth voor de autoriteiten uit zijn tijd. Hij had immers in hun ogen de wet overtreden door te genezen op een tijdstip dat je niet mag werken. Was dat genezen dan zijn werk? Dat genezen kan ook vertaald worden met dienen, hij diende hen allen. Dat sluit ook aan bij het citaat dat Matteüs gebruikt uit het boek van de profeet Jesaja om duidelijk te maken wat Jezus van Nazareth eigenlijk aan het doen was.

Jezus van Nazareth was aan het recht verkondigen. Dat doet ook denken aan het boek Rechters waar de verhalen staan opgetekend van het volk Israel toen er geen koning was en toen omringende volken jaar op jaar de oogst kwamen stelen, toen stonden er Rechters op die het volk leidden in de verdediging en bescherming van de oogst. Nu staat er dus weer zo’n rechter op, een dienaar van God die de Wet van God, je naaste liefhebben als jezelf, weer centraal stelt. Maar niet meer door geweld. De profeten hadden door gekregen dat het voor een klein volk als Israel geen zin had zich met geweld tegen de grootmachten van de tijd te verzetten. Het vasthouden aan hun unieke overtuiging dat delen met elkaar en zorg voor de minsten de grootste kans op overleving betekenden zouden in de geschiedenis steeds weer het volk van de overheersers bevrijden. In die overtuiging ging ook Jezus van Nazareth te werk.

Zonder woordenstrijd, zonder geschreeuw in de straat, maar als beschermer van het zwakste, van het onaanzienlijkste. Het geknakte riet is weinig meer waard, een kwijnende vlam geeft niet meer voldoende licht, maar Jezus van Nazareth doet de zwakken weer recht. Ieder mens is een beeld van God, ieder mens is een zuster of broeder, ieder mens is het waard er met je eigen leven pal voor te staan. En dan niet alleen eigen volk, of eigen familie. Maar alle volken op de wereld zijn daarvan afhankelijk, die zullen op die manier het recht moeten doen aan alle mensen op aarde. Jezus van Nazareth benadrukte dat het niet om zijn eer ging. Hij verbood de mensen uitdrukkelijk te vertellen wie hij was. En juist omdat hij alle eer afwees verdiende hij de hoogste eer, aanbeden te worden als de God die hij zijn Vader noemde. Hij werd de vervulling van de Wet van heb Uw naaste lief als Uzelf, de vervulling van een profetie als die van Jesaja.

Jezus haalde allerlei gekkigheid uit mensen en stelde ze daarmee in de gelegenheid weer gewoon mee te doen in de samenleving. Ze zagen het weer zitten en konden in geprek met de anderen. Het boze er uit drijven noemden ze dat. Maar heb je niet de boze nodig om het kwade te verdrijven? Met dieven vangt men immers dieven?  Het antwoord van Jezus is simpel. Als het boze het kwade verdrijft blijft er weinig kwaad in de wereld over. Zou het kwade zichzelf opheffen?  Het is het goede dat het kwade uitdrijft. Elke partij die onderling ruzie maakt gaat ten onder, die bestrijdt zichzelf. Dat geld voor een stad, een land en elke mensengemeenschap, zelfs politieke partijen of bewegingen gaan daaraan ten onder.

Het goede doen, opkomen voor de zwakken maakt een samenleving sterker. Maar een sterke samenleving bedreigt de positie van de machthebbers. Goed geschoolde jongeren in het Midden-Oosten weten elkaar te vinden en weten zich zo te organiseren en de uiten dat de meest gevestigde dictators hun positie zien wankelen. Dat was ook in de dagen van Jezus van Nazareth zo. Als alle mensen zo eenvoudig de Wet van Mozes konden volgen door alleen hun naaste lief te hebben als zichzelf dan waren al die ingewikkelde redeneringen over wat werk was, over wie wel en niet mocht meedoen overbodig. Denk dus goed na over wat je mensen wil vertellen over Jezus van Nazareth, gaat het om hun gewone dagelijkse leven, wat ze kopen, met wie ze omgaan en hoe ze anderen willen helpen of maak je het ze ingewikkeld met economische theorieën, toekomstverwachtingen en dure woorden waardoor jouw macht in staat blijft. Volgens Jezus van Nazareth moeten kinderen het kunnen snappen, anders deugt het niet. Dat kan vandaag dus ook weer.

Plaats een reactie