Dat alle mensen worden gered

1 Timoteüs 2:1-7

Dat is wat God wil, dat alle mensen worden gered, hooggeplaatsten, slaven, ouden, jongen, gehandicapten, sterken en zwakken, armen en rijken. Dus is het goed voor iedereen te bidden, ook voor de overheden die misschien hele andere bedoelingen hebben. Als je onder woorden brengt wat ze zouden moeten doen als ze ook behoren tot de beweging van de Weg, aanhangers zijn van Jezus van Nazareth, dan loop je de kans dat het doordringt dat je wil dat mensen anders gaan doen, niet vanwege jouw belang maar omdat het voor hen beter is. Een regeerder die de zwaksten beschermd, die de armen onder zijn hoede neemt, die rechtvaardige vonnissen velt wordt natuurlijk een stuk populairder dan een wrede vorst die het lot van zijn onderdanen eigenlijk niks kan schelen. Het is het hart van de verkondiging van Paulus en ook hij heeft er geen persoonlijk belang bij, hij wordt er niet rijk van. We hebben eerder kunnen lezen dat er leraren waren die aan het goochelen waren met stambomen. Als je bij de ene tak van de stamboom hoorde dan hoorde je er bij, als je bij de andere stamboom hoorde dan hoorde je er niet bij. Voor de jonge Christelijke gemeente, voor de apostelen en hun directe opvolgers was dit de grootste flauwekul. Ze waren er op uit gestuurd om alle volken tot dicipelen van Jezus van Nazareth te maken. Er is ook maar één God en maar één Jezus van Nazareth. Je kunt niet verzinnen dat er voor ieder soort volk, voor iedere familie een aparte God en een aparte Jezus van Nazareth is. Maar zelfs in onze dagen lijken wij mensen te moeten veroordelen omdat ze hun geloof op een andere manier verwoorden en met andere gebaren belijden. Wie deze brief leest weet dat een dergelijke houding zeer anti christelijk is. Met vijandigheid win je geen dicipelen.Nu er in ons land een nieuwe regering wordt gemaakt moeten we aandacht vragen voor de zorg die de armsten in de samenleving nodig hebben. En denk nu niet dat als er een Christelijke partij meedoet aan een regering we dan wel zijn waar zijn willen. De Bijbel kent geen Christelijke Partijen. Ook bij de oproep om te bidden voor Koningen en overheden  wordt geen onderscheid gemaakt tussen Christelijke heersters en niet Christelijke heersers. Zeker in de dagen dat deze brief is geschreven en in de gemeente is voorgelezen bestond dat onderscheid wel en waren er meer niet Christelijke heersers dan Christelijke heersers. In onze dagen zijn er nogal wat partijen en politici die zich als christelijk voordoen. Die gaat het niet om de zorg voor de armsten, om de zorg voor goed onderwijs voor onze kinderen, maar om bescherming van de rijken. We moeten hen net als alle andere partijen beoordelen op hun daden, op de gevolgen van hun maatregelen. Daarbij is Jezus van Nazareth ons voorbeeld, hij immers had extra aandacht voor de jongen met epileptie, voor de mensen langs de kant van de weg die niet konden lopen of niet konden zien. Hij gaf de mensen een nieuwe plek in zijn samenleving als oproep aan ons om hetzelfde te doen. Wij kunnen daarmee gewoon aan de slag, regering of niet, wij kunnen ze voorhouden waar ze naar moeten kijken en waar hun hulp vandaan komt. Dan zijn we bezig alle volken tot zijn dicipelen te maken, ook vandaag weer.

Plaats een reactie