Numeri 20:22-29
22 Nadat ze Kades verlaten hadden, kwamen de Israëlieten, het hele volk, bij de Hor, 23 een berg aan de grens van Edom. Daar zei de HEER tegen Mozes en Aäron: 24 ‘Aäron zal nu met zijn voorouders verenigd worden. Hij zal het land dat Ik de Israëlieten geef niet binnengaan, omdat jullie bij het water van Meriba tegen mijn bevel zijn ingegaan. 25 Jij, Mozes, moet Aäron en zijn zoon Eleazar mee naar boven nemen, de berg op. 26 Laat Aäron zijn priesterkleding uittrekken en laat zijn zoon Eleazar die aantrekken. Aäron zal daar sterven en met zijn voorouders verenigd worden.’ 27 Ze gingen voor de ogen van het hele volk de berg op, zoals de HEER Mozes had opgedragen. 28 Mozes liet Aäron zijn priesterkleding uittrekken en droeg Aärons zoon Eleazar op die aan te trekken. Daar, op de top van de berg, stierf Aäron. Daarna ging Mozes met Eleazar weer naar beneden. 29 Toen de Israëlieten vernamen dat Aäron was gestorven, beweende heel de gemeenschap hem dertig dagen lang. (NBV21)
Vandaag lezen we een verhaal dat Jodendom, Islam en Christendom verenigd. Het overlijden van Aäron, de broer van Mozes en de eerste Hoge priester bij het Heiligdom van Israël. In het verhaal staan een aantal plaatsen die ons vertellen dat het niet in een sprookjesland gebeurde maar in een echt land waar je ook nu nog zou kunnen lopen. Alleen is het jammer dat het al zo lang geleden is gebeurd dat namen en plaatsen zijn veranderd en we dus niet meer weten waar we Kades kunnen vinden en waar de Berg Hor eigenlijk is. In de eerste eeuw van onze jaartelling heeft de Joodse schrijver Flavius Josephus een geschiedenis van Israël geschreven en daarin vertelt hij dat Kades de plaats was waar in zijn tijd de woestijnstad Petra was. Dat Petra is nu een monument met tempels en woningen die rijk versiert zijn en gedeeltelijk in rotsen zijn uitgehouwen. Over het volk Israël dat door de woestijn trok is nooit iets gevonden.
Niet ver van Kades vandaan ligt de Berg Hor. Als je op weg naar Kanaän om Edom heen wil dan kom je inderdaad langs de bergen die daar in de buurt liggen. Tegenwoordig is er op die Berg een heiligdom van de Islam, het graf van Aäron genoemd. Zo komt het verhaal in Islam en Jodendom terecht. En aangezien vanaf het begin van het optreden van Jezus van Nazareth zijn volgelingen en later de volgelingen van de apostelen gelezen is uit de Tenach, de Hebreeuwse Bijbel, maakt dit verhaal ook deel uit van het Christendom. Het is dus heel bijzonder dat er een verhaal is dat in drie tradities een grote rol speelt. Drie tradities die elkaar in de geschiedenis hebben bestreden. Maar tradities die elkaar ook nu nog bestrijden. Dat Aäron in de geschiedenis van Israël een grote rol speelde staat er in het verhaal van vandaag gewoon bij. Hij werd immers verzameld tot zijn voorouders. Een uitdrukking die maar weinig in de Bijbel voorkomt. Alleen de hele groten, Abraham en zo werden zo uitdrukkelijk bij hun dood verzameld tot hun voorvaderen. Van Mozes wordt dat ook gezegd.
Ondertussen is dit verhaal ook een belangrijke stap in de geschiedenis van het volk in de woestijn. Geen van de mensen die uit Egypte waren gevlucht, op de vlucht waren gejaagd door de Egyptenaren, zou het beloofde land mogen binnengaan. Uiteindelijk zou dit ook gelden voor Mirjam, Aäron en Mozes. Voordat het volk aan Edom vroeg om door hun land te trekken was Mirjam gestorven. Nu Israël heeft besloten niet met Edom in oorlog te gaan maar er om heen te trekken sterft Aäron. Samen met Mozes en zijn zoon Eleazar heeft hij de berg beklommen. Nu moet hij de bijzondere kleding die hoort bij zijn taak in het Heiligdom uittrekken en doorgeven aan zijn zoon. Eleazar gaat dus als priester de berg op en komt als Hoge Priester de berg weer af. Tot dan toe mocht hij alleen in het Heilige van het Heiligdom komen nu krijgt hij ook de verantwoordelijkheid voor het Allerheiligste. De afstammelingen van deze oudste zoon van Aäron zullen ook later nog een belangrijke rol spelen in de dienst van het volk aan de God van Israël. Wij zullen ons moeten realiseren dat God zelf zijn volk heeft uitgekozen en zijn Priesters hun dienst heeft opgedragen. Het is niet aan ons om met hen die aan dit verhaal Godsdienstige waarde hechten oorlog te maken. Israël bewaarde de vrede met Edom, laat ons vrede bewaren met Joden, Moslims en andere Christenen.