Om recht en gerechtigheid te handhaven

1 Koningen 10:1-9

1 De roem van Salomo, die de naam van de HEER tot eer strekte, was tot de koningin van Seba doorgedrongen. Ze ging naar hem toe om hem met raadsels op de proef te stellen. 2 Ze kwam naar Jeruzalem met een grote karavaan dromedarissen beladen met reukwerk, een grote hoeveelheid goud, en edelstenen. Ze bracht Salomo een bezoek en legde hem alle vragen voor die ze had bedacht. 3 En Salomo wist op al haar vragen een antwoord, er was er niet één waarop hij het antwoord schuldig moest blijven. 4 Toen de koningin van Seba merkte hoe wijs Salomo was en ze het paleis zag dat hij gebouwd had, 5 de gerechten die bij hem op tafel kwamen, de wijze waarop zijn hovelingen aanzaten, de kleding en de goede manieren van zijn bedienden, de dranken die werden geschonken en de offers die hij opdroeg in de tempel van de HEER, was ze buiten zichzelf van bewondering. 6 Ze zei tegen de koning: ‘Het is dus echt waar wat ik in mijn land over u en uw wijsheid heb horen vertellen. 7 Ik geloofde het niet, maar nu ik hierheen ben gekomen en het met eigen ogen gezien heb, moet ik toegeven dat ik nog niet de helft te horen heb gekregen. Uw wijsheid en welvaart zijn nog veel groter dan wordt gezegd. 8 Wat zijn uw hovelingen, die voortdurend in uw gezelschap verkeren en al uw wijze woorden horen, bevoorrecht! 9 Geprezen zij de HEER, uw God, die zo veel behagen in u schept dat Hij u op de troon van Israël heeft gezet. Zijn liefde voor Israël is zo grenzeloos dat Hij u als koning heeft aangesteld om recht en gerechtigheid te handhaven.’ (NBV21)

Wat moet je nu met vrouwen in het bestuur van je Kerk, helemaal als die vrouwen ook iets te zeggen krijgen en kerkdiensten mogen leiden en het Avondmaal mogen uitreiken. Helemaal niks zeggen de Rooms Katholieke en de Christelijk Gereformeerde Kerk onder meer. De Bijbel zegt heel iets anders. In andere boeken worden vrouwen als profetes, of als geslaagde zakenvrouw afgeschilderd. In een Bijbelboek dat gaat over Koningen mag ook een Koningin niet ontbreken. En die Koningin wordt ontvangen door Salomo, de meest wijze van alle in de Bijbel genoemde Koningen. Wie die Koningin is geweest weten we eigenlijk niet.

Ook Seba blijft ons onbekend en in de Bijbel wordt de naam van deze Koningin niet genoemd. Ze komt in elk geval uit het buitenland. Daarmee wordt de wijsheid van Salomo niet alleen een wijsheid voor het volk maar voor de hele bewoonde wereld. De Koningin heeft al thuis veel over de Wijsheid van Salomo gehoord. Maar worden die verhalen niet overdreven? Beschrijvingen van onbekende steden, of onbekende goden, of onbekende gewoonten worden vaak uitvergroot. Mythische verklaringen worden er bij gevoegd om het verhaal meer aanvaardbaar te maken. Zou het ook zo zijn met al die verhalen over de Wijsheid van Salomo? Ze bereid zich zorgvuldig voor. Ze formuleert een hele lijst met vragen waarop niet direct een antwoord voor de hand ligt. Alleen een echte wijze zou er een paar kunnen beantwoorden. Salomo beantwoord ze allemaal.

Maar is niet alleen te horen van de Koning er is ook te zien. Zijn hofhouding wordt goed onderhouden. Mensen zijn geen machines maar helpers van de Koning om Koning te kunnen zijn. Aan het voedsel wordt veel aandacht besteed. Het Paleis ziet er niet alleen goed uit maar het is ook plezierig er te verblijven. Een bijzondere eigenschap voor een paleis. En dan ook nog de rol van de Koning in de Tempel. Daar worden offers gebracht niet om God in het leven te houden maar om te laten zien dat je bereid bent om te delen. Recht en gerechtigheid, daar gaat alles van Salomo om. Je zal Hoveling mogen zijn aan het hof van Salomo dat ben je bevoorrecht ervaart de Koningin. Gelukkig maar dat wij ook van die hovelingen mogen zijn. De leer van Mozes, de boeken met de wijsheid van Salomo en het voorbeeld van Jezus van Nazareth in woord en daad mogen wij navolgen, omringt door een honger naar gerechtigheid.

Plaats een reactie