Genesis 50:15-26
Het balsemen bij de Egyptenaren had uiteindelijk tot doel de doden bij de goden te laten leven. Dat kon als ze er uit zouden zien als nog in leven en voorzien waren van alles wat een mens nodig had. In de Koningsgraven en de pyramiden is dat allemaal terug te vinden. Een Jozef in een sarcofaag die je meeneemt naar het beloofde land is al bijna een God in je midden. Dat was niet de bedoeling, maar werd eerst Jacob met alle eer naar Kanaaän gebracht die eer was kennelijk niet voor Jozef weggelegd. Het was ook niet meer zo belangrijk voor het verhaal. Sleutel in dit gedeelte is dat God kwade zaken kan gebruiken voor goede gevolgen. Dat is de ontdekking die Jozef aan zijn leven doet. Zijn broers hadden kwaad in hun gedachten, ze wilden van Jozef af, maar door hem naar Egypte te verkopen schiepen ze de voorwaarden om hem onderkoning te laten worden en het graan te laten verzamelen waardoor ook zijn eigen volk kon overleven. Kwaad blijft overigens altijd te veroordelen en dus te vermijden, maar je hoeft je niet altijd schuldig te voelen als het je per ongeluk toch gebeurt dat je kwaad bedrijft. Keer het ten goede. De broers beginnen overigens dit gedeelte met een leugen want dat Jacob ze heeft opgedragen Jozef vergiffenis te vragen en te vertellen over een opdracht van Jacob hen te vergeven wordt nergens verteld. Het is het soort leugens dat voorkomt uit angst. Wij kennen dat vaak als halve waarheden. Vertel de waarheid die wordt geaccepteerd en laat alle andere waarheden die er ook zijn buiten beschouwing. De regering maakt van die truc gebruik als het gaat om de inval in Irak waar steun aan werd betuigd. Natuurlijk had Sadam Hoessein alle resoluties van de Veiligheidsraad in de wind geslagen. Maar of dat de enige of zelfs de meest doorslaggevende reden was voor de steun aan de inval mag niet onderzocht worden. Ook hier zou je misschien kunnen zeggen dat het kwaad ten goede is gekeerd. De inval, zonder toestemming van de VN, was verkeerd, maar dat er nu een meer democratische samenleving kan ontstaan waar in de toekomst ook de mensenrechten worden gerespecteerd is een keer ten goede. Dat onderzoek naar de reden voor de steun aan de inval moet er desondanks komen. Als ook dat een verkeerde beslissing zou blijken moeten we ook die beslissing ten goede weten te keren. De wording van de aarde loopt in dit boek Genesis uiteindelijk uit op de wording van een volk dat zou kunnen leven zoals de wording van de mensen was bedoeld. In het Jozef verhaal hebben we gezien dat delen met elkaar en zorgen voor elkaar de voorwaarde is waardoor iedereen in leven kan blijven. Die les moeten we dus nu maar eens in praktijk brengen.