Dwazen denken: Er is geen God

Psalm 14

1 Voor de koorleider. Van David. Dwazen denken: Er is geen God. Verdorven zijn ze, en gruwelijk hun daden, geen van hen deugt. 2  De HEER kijkt vanuit de hemel naar de mensen om te zien of er één verstandig is, één die God zoekt. 3  Allen zijn afgedwaald, allen ontaard, geen van hen deugt, niet één. 4 Hebben ze dan geen inzicht, die kwaadstichters? Ze verslinden mijn volk of het brood is en roepen de HEER niet aan. 5  Nog even, en hen overvalt een hevige angst, want God is met de rechtvaardigen. 6  Lach maar om het vertrouwen van de zwakke-hij vindt zijn toevlucht bij de HEER. 7  Ach, laat uit Sion redding komen voor Israël. Als de HEER het lot van zijn volk ten goede keert, zal Jakob juichen, Israël zich verheugen. (NBV)

Dwazen denken het dus. Het zijn toch tegenwoordig verstandige mensen die van de daken schreeuwen dat er geen God is. Professoren, opinieleiders van de TV, columnisten in kranten, politici, het zijn niet de minsten onder ons die roepen dat er geen God is en dwaas zullen ze toch maar zelden genoemd worden. Dwaas is eerder een premier Balkenende die op de EO jongerendag de Nieuwe Bijbelvertaling in een jeugduitgave staat aan te prijzen. Dan kunnen ook jongeren kennis maken met de Bijbel riep hij nog lachend uit. Wie heeft er nu gelijk. Volgens de dichter van Psalm 14 is God met de rechtvaardigen, en aangezien de premier een beleid verdedigde dat uiterst onrechtvaardig was, dat werknemers op de nullijn houdt en de top van het bedrijfsleven een loonsverhoging van 10 procent toestaat zal het waar zijn dat de God van die premier niet bestaat. En dat beleid is sinds die tijd niet echt veranderd.

Toch zoekt de zwakke bescherming bij God, hoe zit dat dan? De Bijbel maakt duidelijk dat God niet in de Bijbel te vinden is. Voor mensen die niet bekend zijn met het Christendom, en laten we het daar maar even bij laten, klinkt dit toch vreemd. Zo’n Balkenende stond die jongeren toch te suggereren dat ze in de Bijbel God zouden ontmoeten. Maar Balkenende heeft de Bijbel wel in zijn hand en hij heeft er ongetwijfeld heel vaak op vrome toon uit horen voorlezen maar hij heeft nooit geluisterd naar wat de Bijbel over een mogelijke ontmoeting met God te vertellen heeft. In een van de laatste regels van de psalm van vandaag wordt gevraagd de redding te laten komen uit Sion. Sion is de plek waar de richtlijnen voor de menselijke samenleving gestalte kregen. Het gaat dus om die richtlijn van recht en rechtvaardigheid, van onbaatzuchtige liefde, van heb je naaste lief als je zelf, van eerlijk delen.

Als die richtlijn weer de  regel wordt waarop de samenleving zich baseert, dan wordt het volk bevrijdt. Dan komen de armen weer tot hun recht. En de geschiedenis leert dat er altijd een moment komt waarop de armen opstaan en het recht op eerlijk delen opeisen. Tegenwoordig hebben Rutte, die is daar niet bang voor, hij gelooft niet in de macht van de zwakken. Hij geeft ons geld liever  aan aandeelhouders in het buitenland dan aan onze leraren, agenten en buschauffeurs. Maar de professoren, opinieleiders van de TV, de columnisten in de kranten en de politici die het opnemen voor de verdrukten hebben gelijk, die God van Balkenende bestaat niet. Maar de God van de armen bestaat wel. Zijn kinderen kunnen vandaag nog beginnen met de bevrijding door hun naaste lief te hebben als zichzelf. Ook Rutte zal er dan op den duur wel achter komen.

 

Plaats een reactie