1 Timoteüs 3:14”“4:10
14 ¶ Hoewel ik hoop spoedig naar je toe te komen, schrijf ik je dit alles15 voor het geval ik mocht worden opgehouden. Dan weet je hoe men zich moet gedragen in het huis van God, dat wil zeggen de kerk van de levende God, fundament en pijler van de waarheid. 16 Ongetwijfeld is dit het grote mysterie van ons geloof: Hij is geopenbaard in een sterfelijk lichaam, in het gelijk gesteld door de Geest, is verschenen aan de engelen, verkondigd onder de volken, vond geloof in de wereld, is opgenomen in majesteit. 1 ¶ Maar de Geest zegt nadrukkelijk dat in de eindtijd sommigen het geloof zullen verlaten, doordat ze luisteren naar dwaalgeesten en naar wat demonen hun leren. 2 Ze worden hiertoe aangezet door huichelachtige leugenaars, die hun eigen geweten hebben dichtgeschroeid, 3 die het huwelijk verbieden en hen dwingen tot onthouding van voedsel dat God geschapen heeft om door de gelovigen, die de waarheid kennen, onder dankzegging te worden gegeten. 4 Alles wat God geschapen heeft is goed. Niets hoeft te worden verworpen als het onder dank wordt aangenomen, 5 want het is geheiligd door het woord van God en door het gebed. 6 ¶ Wanneer je dit alles aan de broeders en zusters voorhoudt, zul je een goede dienaar van Christus Jezus zijn, gevoed door de woorden van het geloof en de juiste leer, waarvan je een trouw aanhanger bent. 7 Verwerp heilloze bakerpraat en verzinsels. Oefen jezelf in een vroom leven. 8 Oefening van het lichaam heeft wel enig nut, maar het nut van een vroom leven is grenzeloos, omdat het een belofte inhoudt voor dit leven en het leven dat komen zal. 9 Deze boodschap is betrouwbaar en verdient onze volledige instemming. 10 Hiervoor zwoegen en strijden wij, omdat wij onze hoop gevestigd hebben op de levende God, die de redder is van alle mensen, bovenal van de gelovigen. (NBV)
Er wordt binnen en buiten de kerken nog al eens gediscussieerd over de gebeurtenissen rond de Kruisiging en opstanding van Jezus van Nazareth. Is het allemaal gebeurd zoals het in de Evangeliën is opgeschreven. Bovendien is er de vraag of we wel begrijpen wat daar gezegd wordt. Er waren geen betrouwbare journalisten bij, ook geen radio en TV journaal om er verslag van te doen. Een oordeel vellen over wat er wel en niet is gebeurd komt ons dan ook niet toe. Het stuk uit de eerste brief aan Timoteüs dat we vandaag lezen geeft ons wat houvast over hoe om te gaan met de verhalen over het belangrijkste punt uit het Christelijk geloof. De dood van Jezus van Nazareth aan het kruis was niet het einde van zijn verhaal maar het begin van iets geheel nieuws. De schrijver van de brief is zo enthousiast dat hij het zelf wel zou willen komen vertellen, maar ja, dat lukt kennelijk niet helemaal. De schrijver is in de Tempel van God. Dat is eigenlijk een rare conclusie want het is overduidelijk dat de brief is geschreven lang nadat de Tempel in Jeruzalem door de Romeinen is verwoest. Maar in de Bijbel ziet men vaak de nieuw gevormde Christelijke gemeenten als opvolgers van de Tempel in Jeruzalem. De richtlijnen voor de menselijke samenleving dienen dan gebeiteld te zijn in de harten van de gelovigen. In die gemeenten werd bij elke bijeenkomst in elk geval gelezen uit de Hebreeuwse Bijbel. Die kwam op die manier op een nieuwe manier tot leven. De gemeenten sloten hiermee aan bij de gewoonten die de Farizeeën hadden opgebouwd in de Synagogen.
Maar dan die opstanding. Dat in het leven van Jezus van Nazareth zoals ons dat wordt verteld in de Evangeliën de God van Israël wordt geopenbaard is nog te geloven. Dat de manier waarop Jezus met zieken en buiten de samenleving geplaatste mensen omging was toch mensen tot hun recht laten komen, zo is die God nu eenmaal. Hij is gezien door engelen staat hier. Maar engelen zijn boodschappers van de God van Israël, geen mannen in witte gewaden met vleugels, maar gewone mensen die iets zagen en vertelden dat boven hen uit ging. Dat verhaal over die God en de gevolgen van het zorgvuldig volgen van de Weg van die God is niet alleen aan de sprekers van Hebreeuws en kenners van de Hebreeuwse Bijbel vertelt maar aan iedereen. Heel veel mensen hebben het goede van die Weg herkent. Die Weg laat mensen tot hun recht komen en verschaft daarmee eindelijk vreugde aan mensen die aan onderkant van de samenleving verkeerden en aan mensen die niet tegen onrecht, onderdrukking en geweld konden en nu een weg hebben om mensen daarvan te bevrijden. Het zal duidelijk zijn dat het volgen van een Weg die liefde is voor de armsten en de minsten, die vraagt om te delen van wat men heeft met hen die niets heeft tot weerstand zal leiden. Altijd zijn er mensen die zeggen dat als je meer hebt dan een ander je meer in de gunst staat bij God, dat je dus je bezit niet moet delen met mensen die het volgens God niet verdienen.
Altijd zijn er dus mensen die op de stoel van God willen gaan zitten, net als God willen zijn. Wie de Hebreeuwse Bijbel goed kent weet dat ooit daarmee de ellende op de wereld is begonnen. Adam en Eva werden verleid tot het eten van verboden vruchten zodat ze net als God zouden zijn. Volgens die mensen zijn er strenge regels over celibaat, over spijswetten en andere regels die belangrijker zijn dan het delen met hen die niets hebben, belangrijker dan het voeden van hongerenden, opvang van vluchtelingen en zo. Dat delen blijft toch het belangrijkste. Dat is geen fatsoenlijk geloof, het Kruis van Jezus was niet van plastic met een led verlichting en werd niet door gelovigen gedragen. Het was een ruwhouten kruis dat hij zelf droeg en het was een schandelijke dood waartoe hij was veroordeeld. Geloven in zijn Weg is niet gemakkelijk, het zet je buiten alles dat in de wereld gebruikelijk is. Geen carrière, geen haat maar vrede, geen slavernij aan arbeid en bezit, maar de vrijheid die het goede brengt. Als het alleen gaat om je eigen groei en niet over een betere wereld dan moet je het ver van je werpen. Maar wordt je gevraagd mee te doen met het goede dat ook uit het verhaal van Jezus spreekt wordt dan gerust enthousiast en steek de handen uit de mouwen.