Johannes 11:45-54
De redenering dat één dode soldaat beter is dan een dood volk hoor je ook tegenwoordig nog wel. In het licht van de Bijbel blijft dat een dubieuze uitspraak. Voor Jezus van Nazareth was kennelijk elk leven even waardevol om te behouden. In dit verhaal redt hij drie levens tegelijk. Natuurlijk maakt de opstanding van Lazarus het meeste indruk. Maar dit gedeelte van het verhaal begint met de mededeling dat er veel mensen naar Maria waren gekomen. Een schijnbaar overbodige mededeling, Maria en Martha waren verdrietig en Maria had haar hoop op Jezus van Nazareth gevestigd maar waarom haar dan nog eens in het verhaal centraal stellen. In veel Bijbelverhalen staan vrouwen aan het begin van belangrijke bevrijdingsverhalen en de rest van het verhaal gaat over de bevrijding door Jezus van de dood. Niet de autoriteiten hebben het uiteindelijk voor het zeggen maar de Liefde van Jezus. Voor Maria en Martha had de opstanding van Lazarus ook nog een extra betekenis. Ze kregen daar niet alleen hun broer voor terug maar ook de man in huis die hun bescherming was. In de samenleving van Jezus van Nazareth was een vrouw vogelvrij. Dat was vanouds zo en daarom was ook vanouds een wet gemaakt dat er tenminste een mannelijk familielid moest zijn die een weduwe onder zijn hoede moest nemen als er geen man meer was. Wilde een man een weduwe trouwen dan moest hij eerst aan de familie om toestemming vragen, dat om te voorkomen dat er misbruik van de vrouw zou worden gemaakt. Nog eeuwen later zou de stichter van de Islam, Mohammed, regels verzinnen om de vrouwen in zijn samenleving een betere positie te geven. Ze moesten zich verbergen voor de al te begerige blikken van de mannen en mannen werd het verboden zomaar een vrouw aan te raken. Het heeft niet geholpen om mannen gelijkwaardiger om te laten gaan met vrouwen. Nog in 2008, op 8 maart, wordt de honderdste verjaardag van de internationale vrouwendag gevierd. Aanranding, verkrachting, gedwongen prostitutie, vrouwenhandel, incest, zijn nog steeds de thema’s in de westerse samenleving. Uitbuiting en onderbetaling zijn er wereldwijd. Alleen in het onderwijs lijkt er langzaamaan een verbetering te komen. Het wordt dus eindelijk eens tijd dat er ook mannen opstaan om een gelijkwaardige positie voor vrouwen af te dwingen. Een samenleving waar vrouwen niet eenzijdig voor de opvoeding van kinderen moeten opkomen maar een zelfstandige economische positie hebben, een samenleving waar de lichamelijke integriteit van vrouwen voorop staat, een samenleving waar niemand een object van lust is in plaats van een persoon om lief te hebben. Die doeken voor onze hoofden moeten er nu maar eens af.