Wie niet liefheeft blijft in de dood

1 Johannes 3:11-24
 
Het lijkt er bijna op dat Johannes een pamflet heeft geschreven tegen de haatmails van tegenwoordig. De concurentiestrijd tussen mensen is dus van alle tijden. Het bijbelverhaal laat de moord door de ene mens op de andere zelfs al bij het begin van de geschiedenis beginnen. Kaïn vermoorde Abel. De haatmails en kogelbrieven van tegenwoordig zijn dus zo vreemd nog niet. Dat we moeten reageren met opsluiten in plaats van oplossen is echter wel vreemd. We hebben immers het recept van de liefde voor de mensen. Dat is geen zacht recept. Toepassen van liefde op de maatschappelijke problemen vraagt nogal wat. Dat vraagt in de eerste plaats een ander soort samenleving. Gewone mensen hebben er meestal weinig in te brengen. Geen wonder dus dat ze groepen gaan vormen om hun eigenwaarde tot uiting te brengen.

Voetbalclubs lenen zich daar vanouds voor.Clubkleuren, clubliederen, uniformen maken dat je ergens bij hoort, herkenbaar wordt, weer wat in te brengen hebt. Je deelt mee in de kracht van je club. Wee degene dus die je club te na komt. De reactie op dit maatschappelijk proces is niet de behoefte aan macht en invloed vast te leggen, te kanaliseren. Welnee, ook de voetbalclubs zijn in handen van de rijken. Zij handelen er mee, beleven er plezier aan en verdienen er aan. De supporters mogen veel geld neerleggen voor de toegang tot de stadions, en dan kan de club ook nog verdienen aan de sjaaltjes, de shirts, de hoedjes en de petjes en alles waar het symbool van de club op staat. Als de supporters per ongeluk eens ergens hun groepsgevoel uiten in geweld zijn de machtige en rijke clubbestuurders ineens niet thuis. Dan is opsluiten weer beter dan oplossen. En omdat er veel mensen getrokken moeten worden om het circus draaiende te houden moeten ook bij de bestrijding van excessen de goeden lijden onder de kwaden.

Wie dit hoofdstuk uit de brief van Johannes eens doorleest is niet meer verbaasd over haatmails en kogelbrieven. Als mensen niet meer tot hun recht mogen komen, als er voor liefde geen plaats meer is, dan gaat rechteloosheid en goddeloosheid heersten. Terugkeren naar een samenleving waarin liefde de toon zet is niet eenvoudig. Het geweld en de haat is in onze samenleving  diep doorgedrongen. Volksvertenwoordigers vertegenwoordigen het volk door ook beveiligd te worden. Zij die geweld prediken roepen geweld op kennelijk. Een politieapperaat dat elke burger in de gaten kan houden en elke onbevoegde uiting van geldingsdrang voor kan zijn is het antwoord. Uitbreiding van de democratie door verkleining van de gemeentegrenzen, toepassing van directe democratie en uitbanning van de commercie uit de meningsvorming is niet aan de orde. Johannes roept ons op elkaar te blijven liefhebben. Het is het hart van de Wet van de Woestijn en met die wetgeving komt uiteindelijk alles in orde. De predikers van opsluiten in plaats van oplossen zullen de mensen van de wet van liefde haten zegt Johannes. We moeten ons er niet door van de wijs laten brengen, maar blijven kiezen voor het leven, ook vandaag weer.

Plaats een reactie