Handelingen 2:43-3:10
Â
Als na de eerste wereldoorlog dit verhaal vertelt werd moesten de vertellers heel veel moeite doen om uit te leggen dat die eerste christenen geen communisten waren. Ze verkochten immers alles wat ze hadden om de opbrengst te verdelen onder degenen die het nodig hadden, ze waren dagelijks in de Tempel en braken het brood bij elkaar thuis. Een gemeenschap die voor elkaar zorgt derhalve. Iets anders overigens dan een partij die de leden selecteert en zichzelf ziet als de uitverkorenen die het volk moeten leiden en opvoeden om de tegenstanders vervolgens de mond te snoeren en te bestrijden. Nee die eerste christenenen vonden zich niet beter dan anderen maar ze deden hun best dat leven vanuit de liefde voor hun naaste ook daadwerkelijk tot stand te brengen.
Zo radikaal als dat in de eerste dagen na het Pinksterfeest gebeurde is het niet gebleven, waarschijnlijk zelfs niet erg lang. Maar door de eeuwen heen tot op de dag van vandaag heeft het mensen op weg doen gaan om hun naaste te helpen. Je vindt ze vandaag de dag bij alleenstaande moeders met een bijstandsuitkering, de arme kant van Nederland is een kerkelijke beweging, bij uitgeprocedeerde vluchtelingen, Inlia is een organisatie voortkomend uit kerkelijke vrijwilligersgroepen, in de gezondheidszorg, in de wereld- en fairtradewinkels, Max Havelaar is bedacht door mensen uit kerkelijke solidariteitsgroepen, en je vindt ze overal waar mensen in nood zijn, een van de kerkelijke hulporganisaties heet dan ook Mensen in Nood. Te veel om op te noemen al die bewegingen die zich bezig houden met de minsten, de zwaksten, de armsten. In elke stad, in elke wijk, in elk dorp zijn mensen die aangespoord door dat verhaal van Jezus van Nazareth delen wat ze hebben met mensen die dat nodig hebben.
Ze doen als Petrus en Johannes, hebben oog voor de mensen langs de kant van de weg. Niet om aalmoezen te geven maar om mensen daadwerkelijk een nieuwe toekomst te bieden. En niet alleen voor mensen in hun eigen omgeving maar voor mensen over de hele bewoonde wereld. Niet dat dat gewaardeerd wordt, de rijken maken het graag belachelijk, de goddelozen roepen dat het toch niet helpt, de graaiers en hebberts in de wereld roepen dat ze voor de gek gehouden worden en bestolen worden. Maar al die christenen geloven vast en zeker dat de wereld alleen kan overleven door de liefde, door zorg voor elkaar en door eerlijk met elkaar te delen. In hun kerken oefenen ze in het breken van het brood, die kerken zijn daarom ook een beetje hun huis, U bent er van harte welkom.