Ik heb geplant

1 Korintiërs 3:1-15
 
De verdeeldheid die de christenheid sinds de dagen van Paulus teistert is ook in onze dagen te zien. Maar veel van die verschillen zijn de verschillen zoals die tussen groepen mensen in deze wereld kunnen bestaan. Of we nu onderscheid maken tussen Allochtonen en Autochtonen, tussen Nederlanders, Antillianen, Turken en Marokanen of tussen Katholieken en Protestanten volgens Paulus doe je met het maken van dat soort onderscheid eigenlijk voortdurend hetzelfde. Je bent met het maken van dat soort onderscheid nog lang niet op de weg van Jezus van Nazareth. Het onderscheid dat Jezus van Nazareth maakt is dat tussen rijken en armen, tussen gelovigen en ongelovigen. Met gelovigen worden die mensen aangeduid die zich bekommeren om hun naasten. In het Koninkrijk van Jezus van Nazareth mag immers iedereen meedoen?

Natuurlijk kan er op allerlei manieren over het verhaal van Jezus van Nazareth worden verteld. Paulus geeft het al aan, hij kwam langs om de boodschap te brengen, Apollos zorgde dat het een manier van leven werd. En om dat laatste gaat het. Religie, ook al gaat het zo te horen om het verhaal van Jezus van Nazareth, kan ook aanzien en macht brengen. Let maar eens op de pracht en praal die ook tijdens de kerst te zien was. Zie eens hoe sommige zogenaamde predikers of kerkvorsten zich voor laten staan op hun positie. Paulus maakt zich onbelangrijk, het maakt niet uit wie plant of begiet. Uiteindelijk gaat het er om je naaste lief te hebben als jezelf, dat moet dan ook te zien zijn.

We kennen ook de beschuldigingen over fundamentalisme. Een overtrokken voorstelling van het eigen geloof dat ook nog, desnoods met geweld, aan anderen moet worden opgelegd. Sommige Christelijke fundamentalisten beroepen zich op dit stuk uit de brief aan de mensen in Korinthe, zij bouwen op het Woord van God en daarom hebben ze gelijk. Maar ook als je het woord van God in de vorm van de Bijbel in je binnenzak hebt dan heb je God nog niet in je binnenzak. Paulus schrijft over de verdeeldheid en over de verschillende manieren om het verhaal van Jezus van Nazareth te vertellen en over de verschillende manieren die er zijn om de mensen er bij te betrekken. Jezus van Nazareth begon met het verhaal en zijn leven en sterven was dat verhaal, de anderen hebben daar op voortgebouwd, ieder op eigen wijze.

Zo hebben we vier verschillende evangeliën die alle vier het verhaal van Jezus leven en sterven vertellen maar alle vier verschillend en soms zelfs tegenstrijdig. Naast Paulus waren er nog een aantal briefschrijvers waarvan de brieven in de Bijbel terecht zijn gekomen en ook zij schrijven op een verschillende manier. Het gelijk is daarom aan niemands kant. Paulus schrijft dat het gelijk pas blijkt aan het eind van de tijd. Bouwen aan dat rijk van Jezus is waar het om gaat, of je dat nu met goud of met hout doet maakt op dit moment niet zoveel uit. Waar het om gaat is natuurlijk of de positie van de armen verbetert, of onderdrukking en uitbuiting voorbij gaan, of de vrede aanbreekt. Voor die armen moet nog heel erg verschrikkelijk veel gebeuren. We weten immers dat de machtigen en rijken hun vooraanstaande positie niet zomaar zullen opgeven. Gelovigen in de komst van het Koninkrijk van Jezus van Nazareth zullen dus een tegenbeweging moeten vormen die de armen stem geeft, zorgt dat de hongerigen gevoed worden en de dorstigen te drinken krijgen. Die beweging is al gaande, het is zaak je er bij aan te sluiten, vandaag kan dat.

Plaats een reactie