Matteüs 11:16-30
Â
We leven nog steeds in het tijdperk van de milenniumdoelen. In het kader van de Verenigde Naties is besloten om de armoede in de wereld te halveren, uiteindelijk moet armoede geschiedenis worden. De rijke landen kunnen niet zeggen dat ze het niet hebben geweten, de Verenigde Naties hebben het besloten, miljoenen hebben het geroepen: laat ons geschiedenis van “armoede” maken, dan maken we samen geschiedenis. Dan leren onze achterkleinkinderen dat aan het begin van de eenentwintigste eeuw de mensheid zo verstandig was geworden dat het niet meer werd gepikt dat er elke 3 seconden een kind stierf aan armoede. Maar lijken deze leiders op de kinderen die op het marktplein spelen en elkaar toeroepen dat ze als het goed gaat niet willen dansen en als het slecht gaat niet willen rouwen?
Er zijn altijd smoezen genoeg om je aan gerechtigheid te onttrekken, Johannes leefde in de woestijn, Jezus van Nazareth leefde in de stad met alles wat daarbij hoort. Gerechtigheid heeft iets dwingends er valt niet aan te ontkomen. Toch zul je merken dat er omheen gedraaid zal worden. In de dagen van Jezus waren de dorpen waar de zendelingen van Jezus, de Apostelen, heen gegaan waren hardnekkig, volgens Jezus waren de steden van de heidenen meer bereid de Wet van de woestijn te gaan volgen dan de dorpen die juist door het volgen van die Wet waren ontstaan. Die dorpen, waaronder Kafernaüm, het dorp waar Jezus zijn toevlucht had gezocht, konden afdalen tot in het diepst van het dodenrijk, die dorpen konden doodvallen.
In onze dagen zou dat voor de wereldleiders kunnen gelden, als ze de onrechtvaardige tariefmuren in stand houden en met enorme landbouwsubsidies de oneerlijke concurentie op de wereldmarkten in stand blijven houden. Maar het lijkt wel of er steeds nieuwe excuses gezocht worden voor uitstel van het eerlijk delen. Als het goed gaat in de wereld en er door de rijke landen meer en meer verdient wordt dan groeien nieuwe economieën als India en China te hard en moet er gematigd worden. Dat de armen in India en China nog helemaal niet meedoen in de nieuw verworven rijkdom blijft buiten beschouwing. Dat het opzetten van sociale voorzieningen en bescherming van kinderen en arbeiders tegen uitbuiting een grotere en gezondere markt zou opleveren komt bij de wereldleiders niet op.
Het zijn vandaag de dag de eenvoudige hardwerkende Grieken die ons laten zien dat de rijken rijk blijven ondanks de crisis en dat zij moeten zorgen dat onze bankdirecteuren de bonussen kunnen verdienen aan de extreem hoge renten die zij moeten opbrengen. Dat de hongerenden in de wereld moeten wachten op voeding tot de auto’s in de rijke landen vrolijk en goedkoop rijden op biobrandstof is het omkeren van de wereld zelf, zoals de bodem onder Sodom werd omgekeerd, lijken we dat nu zelf te gaan doen. Er was een tijd dat er twee mensen onder een juk de ploeg moesten trekken alsof ze ossen waren. Die ploeg met Jezus van Nazareth trekken scheelt al de helft, hij trekt mee. Zo is zijn gebod van eerlijk delen heel wat eenvoudiger te doen dan steeds maar de tekorten bij de armsten neerleggen. Hoogste tijd voor gerechtigheid. We kunnen er vandaag nog mee beginnen.