Handelingen 10:23b-33
Als je je dromen over een betere wereld met elkaar deelt dan komt die betere wereld dichterbij. Dat is wat we vandaag mogen leren uit het verhaal over Cornelius en Petrus. Want het staat er zo eenvoudig, Cornelius was bezig met het middaggebed toen hij de boodschap kreeg dat hij Petrus moest laten komen. Maar die Cornelius was wel een op en top Romein, officier in het Italiaanse regiment in de regeringshoofdstad van de Romeinse bezetting Caesarea, genoemd dus naar de Keizer van Rome, de heer van de toenmalige wereld. Dat middaggebed was niet voor Jupiter of Mars, dat middaggebed was aan de God van Israël gericht. En ondanks dat middaggebed mochten de Joden, de kinderen van de God van Israël niet bij deze Romein binnengaan, laat staan met hem aan tafel gaan en het brood breken. Dat kan nooit goed zijn. Dat was de droom van Petrus. Je kunt mensen niet op voorhand als slecht bestempelen, zeker niet als hun gedrag goed is. Deze Cornelius aanbad de God van Israël, dat was ook te zien aan de zorg die hij betoonde aan de armen. Daarmee behoorde hij eigenlijk al bij de beweging waar Petrus de spreekbuis van was. En Petrus erkent dat door Cornelius op gelijke hoogte te stellen. De een is niet beter dan de ander. Petrus had dat ook al duidelijk gemaakt door enkele mensen uit Joppe mee te nemen. Cornelius wordt niet alleen door Petrus aanvaard, hij hoort bij de gemeenschap die zich na de dood van Jezus van Nazareth als beweging van de Weg heeft gevormd. Dat moet voor Cornelius een verrassing geweest zijn. Eindelijk was er een belangrijke Joodse religieuze autoriteit die bij hem langs wilde komen en daar mocht heel zijn familie en vriendenkring getuige van zijn. Maar dat hij er van begin af aan als gelijke bij zou horen moet hem verrast hebben.Beide verklaren hun positie. Beide willen ze de toenemende kloof tussen Joden en niet Joden overbruggen, uit liefde voor de mensen. Cornelius werd op de mogelijkheid van Petrus gewezen, Petrus zag in dat je mensen altijd als gegeven door God moet beschouwen. Zo komt het contact tot stand, maar zo vormt zich in Caesarea van begin af ook een echte gemeenschap, van mensen die samen dezelfde droom blijken te hebben. In onze dagen van toenemende verdeeldheid en haatzaaierij zal duidelijk moeten zijn dat alleen ontmoeting en gesprek een antwoord kan zijn op de vreemdheid van anderen die bij ons zijn komen wonen. We zullen allen als Petrus moeten reageren en hopen de Islamitische Cornelius te ontmoeten. Die zijn er genoeg, die vormen de meerderheid. We moeten ons niet door bangmakers en twistzaaiers in de luren laten leggen. In de Bijbel heet zo’n verdeler, haatzaaier, duivel of satan. Laat ons gewoon mensen zijn, volgelingen van de Weg van Jezus van Nazareth en vreemdelingen ontmoeten en met hen de maaltijd gebruiken. We kunnen er elke dag aan werken, ook vandaag weer.