Ezechiël 36:22-32
Rein en onrein zijn begrippen die in de Bijbel een grote rol spelen. Voor ons klinken ze vaak nogal deftig in de oren. Wat moeten we ons er bij voorstellen dat het land onrein is geworden door het bloed dat over het land is vergoten? Misschien moeten we ons oor te luisteren leggen bij mensen die slachtoffer geworden zijn van geweld. Vrouwen die slachtoffer zijn geworden van een verkrachting kunnen het plastisch uitdrukken, “ik voelde mij zo verschikkelijk smerig”, klinkt het dan in allerlei bewoordingen, “ik kon wel uren onder de douche staan en dan was ik voor mijn gevoel nog niet schoon”. Zulke slachtoffers zijn onrein, niet door wat ze zelf gedaan hebben maar door wat hen is aangedaan. Ze zullen letterlijk gereinigd moeten worden en het zuivere water helpt daarbij, daar zijn ze ook zelf van overtuigd. Maar dat zuivere water zal met liefde over ze uitgegoten moeten worden, voor die slachtoffers is een nieuw hart en een nieuwe geest nodig, ze moeten letterlijk overnieuw kunnen beginnen met zichzelf, met hun eigen lichaam. Dat zijn geen eenvoudige processen, net zo min als het land op eenvoudige wijze gereinigd kan worden van het bloed dat in een oorlog is vergoten. Wij zijn toch ook opgegroeid met de Grebbeberg als naam voor het slagveld in de Tweede Wereldoorlog? En in de velden van Vlaanderen zijn de granaten en scherven van de Eerste Wereldoorlog nog terug te vinden. In Leiden, Alkmaar en Groningen zijn nog de sporen te zien van 1574, 1573 en 1672 en herdenken is daar nog immer waardevol. Ezechiël houdt zijn volk voor dat het na de ballingschap opnieuw mag beginnen maar dan wel met God en vanwege God. De liefde van een God voor zijn volk maakt dat het volk weer terugkeerd. De liefde van die God voor elk individueel mens maakt dat elk mens weer gereinigd moet kunnen worden. Maar dat reinigen van slachtoffers gebeurd alleen door hun omgeving, door mensen die naast hen gaan staan en water voor hen willen dragen, die ze opnieuw willen voeden en tot bloei brengen. Soms is dat een langdurig en zwaar proces, vooral als mensen niet geloven willen dat er van hen gehouden kan worden ondanks alle gebreken die ze aan zichzelf zien, ondanks dat wat ze ook nog is overkomen. Alleen een hardnekkige liefde kan op de den duur helend werken, zeker als die liefde van een gemeenschap van mensen komt. Maar zoals Ezechiël het volk voorhoudt dat het weer in het land van hun voorouders zal wonen en dat de God van hun voorouders ook hun God wil zijn zo kunnen slachtoffers van geweld weer geheeld worden en kan het land waar bloed is gestort weer gereinigd worden. Als wij onze handen maar uitsteken om het water te dragen.