2 Samuel 19:41b”“20:13
De burgeroorlog die Absalom had veroorzaakt blijkt diepe wortels te hebben. De twaalf stammen van Israël vormen ook onder hun koning David geen eenheid. Juda, waar de Koning vandaan komt, staat tegenover de tien stammen van het Noorden. En daar tussenin staat ook Benjamin die eerst de Koning had geleverd, Saul kwam van Benjamin.Nog terwijl David de Jordaan overtrekt beginnen de stammen ruzie te maken. Juda was in haar geheel vertegenwoordigd bij de intocht van de Koning en Israël, zoals het noorden zich noemde, voor de helft. Maar waarom had Juda geen evenwicht gebracht in het volk, niet overlegd met de andere stammen? Israël had immers als eerste besloten David opnieuw te erkennen als Koning? Juda vindt het maar raar, de Koning komt immers uit Juda en de stam Juda heeft de Koning toch niet omgekocht om hun koning te zijn? De ruzie blijft.
En dan is er Benjamin.Er was natuurlijk ook een vertegenwoordiger van Benjamin, Seba heette die. In de Nieuwe Bijbelvertaling een onruststoker genoemd, en onrust stookte hij. In het Hebreeuws heet hij een zoon van Belial en Belial was een van de duivels uit het volksgeloof in Engelen en Duivels. Dat hij een kwade invloed was werd daarmee zeer duidelijk. Seba wijst op de erfenis in Israël. David had de akker van Israï in Bethlehem als erfdeel en van de stam Benjamin was er geen erfdeel in Juda. Eigenlijk roept Seba dus dat het ieder voor zich moet zijn en God voor allen. Hij blaast de ramshoorn en gaat naar huis, alle man van Israël volgt hem. De ramshoorn werd geblazen om iedereen te verzamelen, nu klinkt diezelfde ramshoorn om ieder te verdelen.
Het zal duidelijk zijn, dat een burgeroorlog wel het allermoeilijkst te bedwingen is. In onze dagen zien we de gevolgen in het Midden Oosten, waar in sommige landen de vrede lijkt weergekeerd maar hetzelfde soort ruzies blijven voortduren die ook David troffen. David keert naar Jeruzalem waar zijn tien bijvrouwen wachen. Zij waren verkracht door Absalom en mogen nu zijn weduwen zijn, onderhouden door David. Als David de opstand van Benjamin wil beteugelen blijkt dat de mannen van Juda maar traag te porren zijn om in actie te komen voor David. Joab en Abisaï met de trouwe lijfwacht van David moeten de klus weer opknappen en Joab blijkt nog net zo een man van het zwaard als altijd. Het mag dan zijn dat David de vredevorst is, hij komt niet tussenbeide als Juda en Israël ruzie maken over wie nu het belangrijkste aandeel in de Koning mag hebben. Conflicten zijn er dus om opgelost te worden. Wie conflicten onopgelost laat zaait oorlog. Dat geldt in het klein, in onze straten en wijken, dat geldt in het groot, zelfs tussen landen en grootmachten. Wij zijn geroepen vrede te stichten, daarom zijn we ook geroepen onze mond te openen en luidkeels te roepen over misstanden, elke dag opnieuw, ook vandaag weer.