Psalm 66:1-9
Â
Aanstaande zondag is het “Kanazondag”. In veel kerken wordt dan gepreekt over het verhaal van de Bruiloft in Kana. In de aanloop daartoe zingen we thuis mee met Psalm 66. Een lied over de bevrijding van het volk. De uittocht door de Schelfzee en de intocht door de Jordaan komen er beide in voor. De dichter stelt de bevrijding van het volk Israel als voorbeeld voor de bevrijding van alle volken. En daarmee zet de Psalm ons met beide voeten in het heden op de harde aarde. Want intocht doen in een land dat overvloeit van melk en honing is er voor de meeste volken op de aarde niet bij. Veel volken in de Hoorn van Afrika zijn zelfs de woestijn ingevlucht om te ontkomen aan geweld, onderdrukking en slavernij, en in die woestijn zien wij ze niet en helpen we ze dus niet.
Als we de volken in de wereld willen oproepen om te juichen voor de God van Israël dan mogen we eerst nog wel het een en ander veranderen. Want inhaligheid en hebzucht regeren meer in deze wereld dan liefde en barmhartigheid. En de God van Israël was nu net bij uitstek de God van liefde en barmhartigheid. Er wordt nog wel eens gevraagd waarom die God de oorlog in de wereld, de honger en de uitbuiting toch laat bestaan. Het antwoord is dat het komt omdat wij zo onverschillig zijn en hebzucht en inhaligheid laten regeren via de principes van markt, winst en profijt. Natuurlijk kan het goed zijn als mensen met elkaar een wedstrijd aangaan in het doen van het goede. Maar dat is er niet bij. Marktwerking betekent een wedstrijd aangaan in het verkrijgen van meer geld en zoals Paulus ons al schreef is geld de wortel van alle kwaad.
Het is de liefde voor mensen en een onophoudelijke drang gerechtigheid te brengen waar mensen in verdrukking komen die al die landen en volken ook onder onze aandacht brengt. In Amerika praat men ondertussen over de afloop van de oorlog in Afghanistan. Het zal duidelijk zijn dat, voor we de bruiloft in Kana echt kunnen gaan vieren, eerst de conflicten de wereld uit moeten zijn. Hoe kunnen we anders juichen voor de God van Israël? We hebben ook nog wel eens gelezen hoe Paulus aan de mensen in Efeze schreef dat je eigenlijk niet moet gaan slapen voor je een conflict hebt opgelost. Als we mee willen gaan in het verhaal van het bevrijde volk Israel en het verhaal van Jezus van Nazareth dan wordt het tijd om aan het werk te gaan, om mee handen en voeten te geven aan de bevrijding. Ook vandaag.