Wie gaat er nu op eigen kosten in krijgsdienst?

1 Korintiërs 9:1-14?

Die Paulus was een strijdbaar baasje. Maar daardoor stond hij ook vaak ter discussie. Hij kon de zaken scherp stellen, als offervlees een offer bleef dan moet je maar vegetariër worden, dat soort dingen. Dat maakte hem niet altijd even geliefd, maar dat kon hem niks schelen. Hij was tentenmaker, of beter riemensnijder, en moest daarmee in zijn levensonderhoud voorzien. Maar als je altijd op reis bent en voortdurend met mensen aan het praten over dat nieuwe Koninkrijk dan blijft er niet veel tijd over om geld te verdienen. Daarom logeerde hij bij bekeerlingen en brachten gemeenten die hij had gesticht geld bijeen om zijn werk mogelijk te maken. En daar waar geld bijeen gebracht wordt voor goede doelen ontstaat vanzelf de discussie over de vraag of het wel goed wordt besteed. Dat er in onze dagen scherp op wordt gelet is natuurlijk goed, maar dat er alleen publiciteit gegeven wordt aan zaken die scheef gaan en nooit aan zaken die boven verwachting goed gaan is verkeerd. Ooit in het begin van de jaren 60 van de vorige eeuw toen de ontwikkelingshulp op gang kwam was er in Centraal Afrika een heerser van een arm land die zich naar Europees voorbeeld Keizer noemde. Hij kocht voor veel geld een gouden bed, zoals in sprookjes wordt verteld over Keizers. Dat was natuurlijk niet goed en de Keizer is reeds lang verdwenen. Het gouden bed kleeft echter nog steeds als kwaad aan hulp voor Afrika. Ten onrechte. Paulus verdedigt zich met een beroep op oude gewoonten, wetten en voorbeelden van anderen. De broers van Jezus gaan er immers vergezeld van hun vrouwen op uit om het Evangelie te verkondigen en ook zij worden betaald door de gemeenten. Voor Rooms-Katholieke lezers even dit, volgens de Bijbel was Jezus zeker niet de enige zoon van Jozef en Maria, het hoofd van de gemeente in Jeruzalem was na de dood van Jezus een broer van hem. Kritiek op de besteding van hulpgeld moeten we dus ook kritisch bezien. Wie zegt wat en met welk doel. Bij de hulporganisatie Cordaid loopt nu een onderzoek naar besteding van hulpgelden voor aardbevingsslachtoffers in Pakistan. Veel, zeer veel, mensen hebben een nieuw huis gekregen, maar er zijn ook nog velen die wachten. Komt dat wachten nu vanwege fraude of diefstal, of omdat nu eenmaal niet alles tegelijk kan, zeker in een arm land. Cordaid heeft beloofd de resultaten van het onderzoek bekend te maken. En zo hoort het, oordeel niet zei Jezus van Nazareth, niet over Paulus en niet over hulporganisaties. Paulus zelf riep op om alles te onderzoeken en het goede te behouden. Dat moeten we deze week maar doen.

Plaats een reactie