1 Korintiërs 1:18-25
Â
In deze brief aan de gemeente in Korinthe staan een paar zeer bekende uitspraken. In dit hoofdstuk komen we vandaag zo’n bekende uitspraak tegen: “het is de Joden een ergernis en de Grieken een dwaasheid”. Zo klinkt dat al sinds in 1619 de Statenvertaling gereed kwam. In de Nieuwe Bijbelvertaling is het voor Joden aanstootgevend en voor heidenen dwaas. Wat is er nu zo aanstootgevend voor mensen die in God geloven. Want werkelijk meedoen met het verhaal van Jezus is ook nu nog steeds heel moeilijk voor gelovigen. In de eerste plaats zijn er geen regels, er is alleen de liefde. Heb je naaste lief als jezelf is hetzelfde als God liefhebben boven alles. En regels zijn toch zo mooi, prostitutie is verboden, drugsgebruik is verboden, en aan alles wat verboden is hoef je geen aandacht meer aan te schenken, en als je het lekker vindt verbiedt je het niet. Zo zijn tabak en alcohol niet verboden. Gelukkig hebben verstandige mensen een paar jaar geleden het verbod op prostitutie opgeheven. Nu kan er aandacht komen voor de vrouwen die tot prostitutie gedwongen worden. Nu pas kan er plaats komen voor liefde in plaats van misbruik. Dan moet je natuurlijk niet schrikken dat je vrouwenhandel ontdekt, of dat er loverboys optreden. Dat is al eeuwen zo, maar we gaven de schuld altijd aan de vrouwen die iets deden wat verboden is. Datzelfde geldt voor drugsgebruik. Natuurlijk is ook het gebruik van softdrugs niet goed, waarom zou je jezelf niet zijn en daarvan genieten, maar dat geldt ook voor het gebruik van alcohol. Als we het gebruik moeten gedogen moeten we het onszelf ook mogelijk maken regels te stellen voor het telen van wiet. Gecontroleerde teelt zodat de criminaliteit wordt uitgeschakeld. In Heerhugowaard heeft men zelfs de koffieshop in gemeentelijke handen gehad, om verkoop te kunnen combineren met voorlichting en er voor te zorgen dat jongeren niet verslaafd raakten. Dat liep uiteindelijk stuk op het aanleveren van de wiet door criminelen. Liefde boven regels maakt dat je ver wil gaan om naast mensen te staan.Liefde kom je in de filosofie niet tegen, liefde is onbekend bij denkers als Herman Philippse, Hirsi Ali, en andere fundamentalistische atheisten. Voor hen is het dwaas om uiteindelijk liefde voor mensen te stellen boven het redelijk denken. Misschien is het wel redelijk om iemand die meer kan ook meer te geven, maar vanuit de liefde in het verhaal van Jezus geeft iemand die twee mantels heeft er één aan degeen die niets heeft. We hebben al eens eerder gezien dat het begin van alle wijsheid toch uiteindelijk die regel van de liefde is, dwaasheid en ergernis of niet. En wie blind vaart op de Liefde zal ontdekken dat die liefde haar eigen regels stelt, dat hoeft niet aanstootgevend te zijn.