Genesis 38:20-30
20 Juda vroeg zijn vriend uit Adullam een geitenbokje naar de vrouw te brengen om het pand in te lossen, maar hij kon haar niet vinden. 21 Hij informeerde bij de mensen daar in de buurt: ‘Ik ben op zoek naar de vrouw die onlangs bij de weg naar Enaïm haar gunsten aanbood.’ ‘Zo’n vrouw is hier niet geweest, ‘antwoordden ze. 22 Dus ging hij naar Juda terug. ‘Ik heb haar niet kunnen vinden, ‘zei hij. ‘Sterker nog, de mensen daar beweren dat er nooit zo’n vrouw is geweest.’ 23 Toen zei Juda: ‘Laat haar alles dan maar houden, anders maken we onszelf nog belachelijk. Ik heb het beloofde bokje gestuurd, maar je hebt haar nu eenmaal niet kunnen vinden.’ 24 ¶ Ongeveer drie maanden later kwam men Juda vertellen dat Tamar, zijn schoondochter, zich als een hoer had gedragen en daardoor zwanger was. ‘Breng haar de stad uit, ‘zei Juda, ‘ze moet verbrand worden.’ 25 Maar terwijl ze de stad uit werd gebracht, liet ze haar schoonvader deze boodschap brengen: ‘Ik ben zwanger van de eigenaar van deze voorwerpen. Kijkt u eens goed van wie dit zegel, dit snoer en deze staf zijn.’ 26 Juda herkende ze en zei: ‘Zij is onschuldig maar ik niet, want ik heb haar niet aan mijn zoon Sela gegeven.’ Hij had geen tweede keer gemeenschap met haar. 27 Toen de tijd van de bevalling was gekomen, bracht ze een tweeling ter wereld. 28 Tijdens de bevalling stak een van de twee zijn hand naar buiten. De vroedvrouw bond een rode draad om zijn hand ten teken dat hij zich het eerst had laten zien. 29 Maar hij trok zijn hand weer terug, en daar kwam zijn broer te voorschijn. ‘Wat een baanbreker ben jij!’ zei ze. Hij kreeg de naam Peres. 30 Daarna kwam zijn broer, met om zijn hand de rode draad. Hij werd Zerach genoemd. (NBV)
Recht is recht en wat recht is moet aan het licht komen. We oordelen zo gemakkelijk. Een vreemde vrouw werkt in een ziekenhuis waar een baby sterft. Iemand schrikt en fluistert dat die vreemde vrouw dat wel gedaan kan hebben. En vreemd is de vrouw, maar een moordenares? Iedereen was er van overtuigd, behalve de wetenschap, die bewees dat het niet mogelijk was geweest, dat van een moord geen sprake was geweest. Wat recht is moet aan het licht komen. Maar we oordelen zo gemakkelijk. Vooral als het om vreemden gaat. Dat is niet zoiets van onze samenleving die zou verloederen. Dat is van alle tijden. Van Tamar wordt uitdrukkelijk gezegd dat ze een Kanaänitische was. Een vreemde aan het volk van Israel. Toen de Israëlieten onder Ezra en Nehemia uit ballingschap terugkeerden werd hen verboden met de mensen uit Kanaän te trouwen. Maar er was een verhaal dat vertelde dat het ook anders kon.
Soms moet je wel om nageslacht te verwerven. Juda doet wat iedereen zou doen, een ongetrouwde vrouw die na drie maanden zwanger blijkt heeft het buiten haar huwelijk gedaan. Dat is overspel en dat is fout. Later in de wetten van Mozes zou er op overspel de doodstraf komen te staan. Door zo met elkaar om te gaan is al het vertrouwen tussen mensen verloren. Dan plaats je je buiten een gemeenschap die gebouwd is op onvoorwaardelijk vertrouwen en onvoorwaardelijk delen met elkaar. Maar het behoort ook een gemeenschap te zijn waar je onvoorwaardelijk voor elkaar zorgt en dat is wat Tamar aan Juda laat zien. Dan worden hem echt de ogen geopend. Dan wordt duidelijk waar het recht en waar zijn vruchtbaarheid gezocht moet worden. Bij het oog hebben voor de positie van de ander, de weduwe in dit geval. En de zorg voor de weduwe en de wees wordt overal in de Bijbel aangehaald als de toetssteen voor het volgen van de God van Abraham, Izaak en Jacob, de God van de stam van Juda.
Tamar krijgt dus twee kinderen. Kinderen die van belang zullen zijn voor de toekomst van Israël. En niet alleen voor het volk van Israël want één van de kinderen komen we later in het Nieuwe Testament nog tegen. Voor de stam van Juda die ten dode leek opgeschreven breekt een nieuwe dag aan met het morgenrood en de naam Zerach van het kind dat zijn arm als eerste uitstak laat zich vertalen met morgenrood. Het zal echter de naam Perez zijn die we later tegenkomen. Perez betekent doorbraak, hij verdringt zijn broer zoals Jacob ooit Esau had verdrongen. Perez zou acht generaties later de voorvader van Koning David blijken. En volgens het nieuwe Testament zou deze Perez ook een verre voorvader van Jezus van Nazareth zijn. Vreemde vrouwen kunnen dus volgens de Bijbel van grote betekenis zijn voor onze toekomst. In vrede leven met de vreemdelingen in ons midden en oog blijven houden voor hun positie is niet alleen slim, het is onze opdracht, sinds de dagen van Juda tot op de dag van vandaag.