Lucas 7:31-35
Dit is tenminste een herkenbaar stukje mopperen uit de Bijbel. Het is niet goed of het deugt niet. Jezus van Nazareth wordt er kennelijk wanhopig van. Als je beantwoordt aan de ouderwetse opvatting van Profeet, de man uit de woestijn, die roept aan de rand van de rivier dat alles anders moet en zich voedt met wat hij onderweg vindt, dan spoor je niet. Als je gewoon met iedereen om wil gaan en iedereen bij de samenleving wil betrekken, dan ben je een veelvraat en ga je met de verkeerde mensen om. Er is wat dat betreft nog niet veel veranderd. Als je probeert wat goeds voor de mensen te bereiken dan zijn er snel allerlei redenen waarom dat niet deugt. Of je maakt mensen afhankelijk door ze een goede uitkering te geven, of je buit ze uit door ze voor een veel te laag loon alvast werkervaring op te laten doen zodat ze beter kunnen doorstromen zonder in een armoedeval te hoeven trappen. Ook de regering kan er over mee praten. Honderd dagen zijn ze het land in gegaan om te luisteren naar mensen die ook echt met de problemen in onze samenleving te maken hebben. Ministers sliepen zelfs in oude, en dus probleem, wijken. Maar de kritiek is niet van de lucht. Hadden die ministers niet beter kunnen regeren, of kun je in een werkbezoek van een dag wel de problemen doorgronden. Zijn er eindelijk politici die niet achter hun Haagse bureau in hun hoge Haagse kantoortorens de oplossingen voor de problemen in onze samenleving willen bedenken maar samen met de betrokkenen willen nadenken wat er moet gebeuren dan deugt het nog niet. Het is propaganda of dom. We moeten maar zien met welke oplossingen ze komen. Volgens Jezus van Nazareth was de Wijsheid in het gelijk gesteld. Een op het oog merkwaardig zinnetje na zijn verzuchtingen. Maar het begin van de Wijsheid is het ontzag voor God, is het je laten leiden door de Liefde. En dat gebeurt op de manier van Johannes de Doper en ook op de manier van Jezus van Nazareth. Hoe je het doet maakt dus kennelijk niet veel uit als je het maar doet. En dus moeten we de voorstellen en plannen van de regering beoordelen op de vraag of de armen in onze samenleving, of de armen in de hele wereld, er ook echt beter van worden. Wie krijgen er in die plannen de voorrang, de zieken, de zwakken, de mensen in de knel, de vreemdelingen of worden de rijken toch beschermd. De Wijsheid van het verhaal van Jezus van Nazareth kan ons de weg wijzen, maar of deze regering die weg ook wil gaan moeten we maar afwachten.