Handelingen 9:10-19a
Hoe ga je met je vijanden om? Jezus van Nazareth riep eens dat je je vijanden lief moet hebben. Maar dat is gemakkelijk gezegd. Ananias zit wat dat betreft met een dilemma. Hoe laat je die Saulus dan inzien dat hij verkeerd zit. Die Saulus heeft volmachten van de Priesters in Jeruzalem om jou op te laten pakken. En toch moet je die Saulus lief hebben. Er op af klinkt het in het hoofd van Ananias. Door de dood heen moet die liefde een kans krijgen anders is het niks als vrome woorden maar zonder waarde. En zo gebeurd het, Saulus die al met de vraag zat waarom die volgelingen van Jezus van Nazareth eigenlijk vervolgd moeten worden ziet nu ook wat het betekent je naaste lief te hebben als jezelf. Ook hij besluit die nieuwe Weg in te slaan en zich te laten dopen, om vervolgens samen te eten want dat geeft nieuwe kracht. Wij hebben tegenwoordig vergelijkbare vragen. De polarisatie in onze samenleving neemt toe. Islamitische stromingen die integratie met onze Heidense samenleving afwijzen winnen aan invloed. En wat is het antwoord, die godsdienst dan maar verwerpen, verguizen, belachelijk maken en oproepen tot verbieden? Het is wat Wilders doet en hij roept het gevoel op bij mensen in het Midden Oosten dat je dat Christelijke Nederland maar moet gaan mijden, de contacten er mee moet verbreken en Nederlanders in je buurt moet wantrouwen en misschien ook wel vervolgen. Die consequenties onder zijn aandacht brengen heet bij hem intimidatie want hij kan kennelijk niet in andere termen denken dan haten of gehaat worden. Dat je elkaar kan helpen met liefde gaat er niet bij hem in. Dat je misschien naar een radicale moskee toe moet om de mensen in te laten zien dat dat christendom alleen vraagt om met elkaar te delen, desnoods door de dood heen, en dat je er misschien nog wel een keer moet heengaan en samen moet eten gaat er bij Geert Wilders niet in. Het is goed dat er met hem over de gevolgen van zijn haatzaaiende en opruiende boodschappen gesproken wordt. Het is te hopen dat ook zijn medeparlementariërs de moed kunnen opbrengen om hem de schellen van de ogen te doen vallen. Wij zullen ondertussen zelf naar onze Islamitische broeders moeten gaan om in navolging van Ananias vrede te stichten door Liefde te laten zien. Soms vraagt het moed, maar het moet niet voor niets door de dood heen.