Job 27:11-23
Je moet het maar durven blijven geloven. Met de rechtvaardige zal het goed komen en de goddeloze zal het slecht vergaan. Job was zelf een rijke rechtvaardige. Hij had vrouw en kinderen en vele, zeer vele bezittingen staat er in het begin van het boek Job. Maar hij wist ook van delen, met armen, met vreemdelingen en ook zijn personeel deelde mee in de geweldige welvaart. Toen raakte hij van de ene op de andere dag alles kwijt. Vervolgens ook nog zijn gezondheid en hij vond zichzelf terug op de mesthoop, zich wanhopig krabbend met een potscherf. Zijn vrienden probeerden hem er toe te bewegen de schuld bij zichzelf te zoeken. Waar was Job in de fout gegaan? Hoe klein ook, iets moet toch de tegenslag kunnen verklaren hielden ze hem voor. Tevergeefs, Job bleef ontkennen dat hij zelf schuld had aan zijn tegenslag. Zo zou God de rechtvaardige niet belonen. Dit kon niet het einde zijn van het verhaal. Nee, en nu komen we bij het hoofdstuk van vandaag, het is de goddeloze die dit lot wacht. Het is de goddeloze die er op kan rekenen vrouw en kinderen te verliezen en ten onder te gaan. Ja die ondergang wordt zelfs met gejoel begroet, de goddeloze zal worden nagefloten. Je moet het maar durven blijven geloven. Vandaag bij het debat over de regeringsverklaring doet het denken aan Staatssecretaris Aboutaleb. Zijn integriteit wordt sterk in twijfel getrokken. De stoere taal van zijn tegenstanders lijken hen te sterken in de publieke opinie. De enige reactie van hem is dat het maar zo moet zijn. De tegenstanders hebben het recht hem ter discussie te stellen. Hij blijft bezig te zoeken naar bruggen in een samenleving die steeds meer verdeelt raakt, hij wil een samenleving waar mensen ook echt samen leven, met respect en waardering voor elkaar. Waar mensen elkaar willen leren kennen. Hij heeft het zelfs over samen delen. Net als bij Job moeten we ook van hem zeggen dat je het maar moet blijven durven geloven. Kan het nog in een samenleving die het tolereert dat 1 miljoen van haar burgers het land uit worden gewenst? Een samenleving die het tolereert dat de vrijheid van godsdienst ter discussie wordt gesteld? Remco Campert dichtte eens dat de laatste groep die bedreigd wordt de groep is waar jij bij hoort als je bij al die andere groepen die bedreigd werden hebt gezwegen. Job leert ons ook onder alle maatschappelijke tegenwind vast te blijven houden aan het ideaal van de juiste, rechtvaardige en tolerante samenleving. Dat Koninkrijk zoals Jezus dat noemde. Wellicht dat het vandaag toch een beetje begint.
?