Zacharia 7:1-14
Er zijn mensen die graag mooi klinkende zinnen uit de Bijbel aan elkaar rijgen en zo goedlijkende Bijbelgedeelten maken. Hierboven staat ook zo’n mooie zin en dat komt uit het gedeelte dat we vandaag met elkaar lezen. Maar maakt zo’n zin nu ook dat we begrijpen wat de boodschap is? Soms wel, maar meestal niet. Meestal lopen we de kans om onze eigen Bijbel te schrijven en de moeilijker te begrijpen stukken maar weg te laten. Hoewel het natuurlijk goed is ook voor de moeilijker te begrijpen stukken je best te doen. Om het gedeelte van vandaag te begrijpen moet je wat weten van de Bijbelse geschiedenis. Want waarom werd er in de vijfde maand en in de zevende maand gerouwd en gevast. Dat zullen ze niet zomaar hebben gedaan. Het verhaal waar met rouwen en vasten heen verwezen wordt kunnen we lezen in het Tweede Boek Koningen, het 25ste hoofdstuk. Daar wordt verteld dat in de vijfde maand de Babyloniërs de Tempel hadden verwoest en in de zevende maand werd de door hen aangestelde gouverneur Cedalja vermoord. De vraag die nu aan de profeet Zacharia wordt voorgelegd is of dat rouwen en vasten nu wel zin heeft. Het antwoord is helder, het maakt niet uit of je nu wel of niet rouwt of vast als het niet goed gaat met de zwakken, met de minsten in de samenleving. Het maakt al helemaal niet uit als er geen recht wordt gedaan in het land. Het rouwen en vasten maakt niet uit als weduwen en wezen worden onderdrukt, net als de vreemdelingen en de armen. Je moet er niet op uit zijn de ander kwaad te doen. Uiteindelijk had dat onrecht van het volk geleid tot de inname van Jeruzalem, de verwoesting van de Tempel en de moord op de leiders van het volk. En daarmee zijn we van de dagen van Zacharia beland in onze eigen dagen. Wij hebben niet te maken met de inname van onze hoofdstad of de verwoesting van ons land, wij hebben te maken met een voedselcrisis, een economische crisis en een financiële crisis. Moeten we daarom treuren en de broekriem aanhalen? Dat heeft geen zin als we de oorzaak niet wegnemen. Ongebreidelde hebzucht, zelfverrijking en het ontbreken en afschaffen van elke controlerende regel hebben ons in die crises gestort. Zolang we niet bereid zijn te zorgen voor eerlijk delen, rechtvaardige handelsverhoudingen en bescherming tegen de goddelozen die roven en stelen zullen we de crises niet oplossen. We zullen er op moeten blijven hameren. Maar zult U zeggen, we kennen nog een periode dat ons land werd overvallen, dat velen hun leven verloren omdat ze vervolgd werden om geloof, afkomst, sexuele geaardheid of politieke overtuiging en in het verzet daar tegen. We herdenken dat ook nog vele jaren nadat het verdwenen is. Van Zacharia mogen we leren dat ook die herdenking haar waarde verliest als we ons niet wapenen tegen elke vorm van discriminatie op grond van geloof, afkomst, sexuele geaardheid of politieke overtuiging. Misschien dat het een zelfs wel hoort bij het andere.