Numeri 25:19-26:11
19 Na de plaag zei de HEER tegen Mozes en Eleazar, de zoon van de priester Aäron: 2 ‘Houd onder heel Israël een telling van alle weerbare mannen van twintig jaar en ouder. Tel hen per familie.’ 3-4 Mozes en de priester Eleazar riepen alle mannen van twintig jaar en ouder bijeen, in de vlakte van Moab, aan de Jordaan, ter hoogte van Jericho, zoals de HEER Mozes had opgedragen. Dit waren de nakomelingen van de Israëlieten die weggetrokken waren uit Egypte: 5  De stam Ruben, Israëls eerstgeborene. afstammelingen van Ruben: van Chanoch stamde het geslacht van de Chanochieten af, van Pallu het geslacht van de Palluïeten, 6 van Chesron het geslacht van de Chesronieten, van Karmi het geslacht van de Karmieten. 7 Dit waren de geslachten van de Rubenieten; het aantal ingeschrevenen bedroeg 43.730. 8 Pallu had een zoon, Eliab, 9 en de zonen van Eliab waren Nemuël, Datan en Abiram. Deze Datan en Abiram, zeer aanzienlijke Israëlieten, waren het die zich met de aanhang van Korach tegen Mozes en Aäron verzet hadden en in opstand waren gekomen tegen de HEER. 10 De aarde had haar mond geopend en hen met Korach opgeslokt, terwijl zijn tweehonderdvijftig aanhangers de dood vonden door een verterend vuur. Zo waren zij een afschrikwekkend voorbeeld geworden.11 Korachs zonen waren echter niet omgekomen. (NBV)
Na de straf voor het omgaan met de Tempelprostituees van Baäl Peor rijst de vraag hoe nu verder. Bileam had het volk wel voorgehouden dat ze gezegend waren. De Koningen van Kanaän waren overtuigd van het feit dat verzet tegen Israël uiteindelijk geen zin zou hebben maar wat was er van het volk overgebleven. Het gaat hierbij om de tweede generatie. Behalve Mozes, Jozua en Kaleb was iedereen die uit Egypte was gekomen gestorven. Hun kinderen die in de woestijn waren geboren waren overgebleven. Met het leger dat met die generatie gevormd kan worden moet het land veroverd worden. Na de ontsnapping uit Egypte en het eerste deel van de reis was het volk geteld. Ze hadden de maaltijd herhaald die ze gegeten hadden bij het vertrek uit Egypte, het geroosterde lam en het ongezuurde brood. Rond de God van die bevrijding hadden ze zich geschaard. Nu komt er een nieuwe start. Het verhaal uit het boek dat wij Numeri noemen begint met een telling van het volk en nu het volk op de drempel van het beloofde land staat wordt ook de tweede generatie geteld.
De telling gaat stam voor stam en familie voor familie. Het begint bij de stam Ruben. Ruben was de oudste zoon van Jacob geweest. Hij zou daarom eigenlijk de belangrijkste moeten worden. Maar van begin af was het verhaal van Ruben een verhaal van afstand van dat belangrijkste. Hij was het die Jozef had verkocht aan de Midjanieten. Uit zijn nageslacht waren Datan en Abiram voortgekomen die de macht van Mozes en Aäron ter discussie hadden gesteld. Zij waren door de aarde verzwolgen samen met Korach. Maar ook met hun familie waardoor hun geschiedenis ook naar de toekomst was afgesloten. Ruben was daardoor kleiner geworden en dus ook nog weer minder belangrijk. Dat was niet het geval met Korach. Die was weliswaar gestorven en gestrafd omdat hij met tweehonderd vijftig medestanders de plaats van Aäron had willen innemen maar zijn zonen waren ongestrafd gebleven. Hij was dus niet met zijn familie gestrafd. Zijn geschiedenis was naar de toekomst niet afgelopen.
Die toekomst van Korach kennen we gedeeltelijk uit de Bijbel. Wie het boek van de Psalmen nauwkeurig leest komt een aantal Psalmen tegen die niet aan David worden toegeschreven maar aan anderen. Tot die anderen behoort ook Korach, of de Korachieten. Die Korachieten worden in de Bijbel ook beschreven. Zij zijn poortwachters bij het Heiligdom, zij vormen de koren die bij de Tempel de Psalmen ten gehore brengen, soms zelf als koor soms in wisselzang met het volk. Ze vormen daarmee de schakel tussen het volk en het Heiligdom. Het volk mocht immers het Heiligdom niet binnen gaan. Af en toe kwam er een Priester naar buiten om een zegen over het volk uit te spreken maar verder was de toegang beperkt tot de voorhof waar de reinigingsbaden konden plaatsvinden in een groot koperen bekken, de koperen zee genoemd, en waar de offers werden gebracht. Die nieuwe start die het volk als nieuwe generatie kan brengen, de toekomst die ook voor de kinderen van hele foute mensen kan zijn weggelegd is ook voor ons belangrijk. Hoezeer wij ook vergeten zijn van onze naaste te houden als voor onszelf we mogen er ieder ogenblik weer opnieuw mee beginnen. Ook vandaag weer.