Ze zullen krijgen wat ze verdienen.

2 Korintiërs 11:1-15

1 ¶  U staat me wel toe dat ik een beetje dwaas doe. Daar hebt u vast geen bezwaar tegen. 2  Ik waak over u zoals God over u waakt. Ik heb u aan één man uitgehuwelijkt, aan Christus, en ik wil u als een kuise bruid aan hem geven. 3  Alleen vrees ik dat, zoals Eva door de slang op sluwe wijze bedrogen werd, uw gedachten worden weggelokt van de oprechte en zuivere toewijding aan Christus. 4  U hebt er immers geen enkel bezwaar tegen dat iemand u een andere Jezus verkondigt dan wij hebben gedaan, of dat u een andere Geest of een ander evangelie ontvangt dan u ontvangen hebt. 5 ¶  Ik denk dat ik in geen enkel opzicht de mindere ben van die geweldige apostelen van u. 6  Ook al ontbreekt het mij aan welsprekendheid, kennis bezit ik genoeg. Dat heb ik u meer dan eens op allerlei manieren bewezen. 7  Of heb ik soms een misdaad begaan door u zonder enige vergoeding Gods evangelie te verkondigen? Wanneer ik me daarmee vernederd heb, was het alleen om u te verheffen. 8  Andere gemeenten heb ik geplunderd door geld aan te nemen om u van dienst te kunnen zijn. 9  Maar tijdens mijn verblijf bij u heb ik niemand om hulp gevraagd toen ik in geldnood kwam; het zijn de broeders uit Macedonië geweest die me hebben geholpen. Ik heb er altijd voor gewaakt u iets te kosten, en zal dat blijven doen. 10  Zo zeker als de waarheid van Christus in mij is, die roem zal ik mij nergens in Achaje laten ontnemen. 11  En waarom niet? Omdat ik u niet lief zou hebben? God weet dat ik dat wel doe. 12  Ik zal mijn werk op dezelfde manier blijven doen om die apostelen de kans te ontnemen met hun gewichtigdoenerij dezelfde roem te oogsten als wij. 13  Schijnapostelen zijn het, die zich door oneerlijk te werk te gaan voordoen als apostelen van Christus. 14  Dat is ook geen wonder, want niemand minder dan Satan vermomt zich als een engel van het licht.15  Het ligt dus voor de hand dat ook zijn dienaren zich voordoen als dienaren van de gerechtigheid. Maar ze zullen krijgen wat ze verdienen. (NBV)

Het is niet gemakkelijk een indruk te krijgen wat voor apostelen die tegenstanders van Paulus nu eigenlijk waren. Ze kleineerden hem, verkondigden een andere Jezus van Nazareth en een ander Evangelie. Maar welk Evangelie, dat weten we niet. Het zou gemakkelijk een vergeestelijkt Evangelie geweest kunnen zijn, zo een van bid en gedraag je vroom, maar waar elke zorg voor de armen uit verdwenen is en een waar het onderscheid tussen armen en rijken weer voluit en plaats krijgt. Ook al in de dagen van Paulus waren gnostische stromingen die dit soort pseudo christelijke leer verkondigden. In andere brieven van Paulus lezen we ook over de strijd die er gewoed heeft rond de betekenis van de Tora. Die leer van Mozes moest niet worden opgelegd aan de Heidenen maar werd door Paulus zeker ook niet afgeschaft. Integendeel Paulus beschouwde iedere gelovige als een Tempel waar de stenen platen met de tien richtlijnen opgeborgen waren. In de harten van de gelovigen, daar waren die richtlijnen gegrifd. Voor veel Christenen ging dat veel te ver.

De apostel Jacobus zou later nog eens een brief moeten schrijven waarin hij uiteen zet dat het geloof zonder de werken maar een dood geloof is. Een opvatting die zeker ook gedeeld werd door Paulus zelf. In het gedeelte van vandaag lezen we een paar argumenten over tegenstanders van Paulus die ons op een ander spoor zetten. Mensen die lijden aan gewichtigdoenerij komen voorbij. En het is kennelijk nodig voor Paulus om nog eens te benadrukken dat hij zich niet heeft laten betalen door de mensen van Korinthe toen hij daar aan het werk was een gemeente te stichten. Het geld dat hij bijeen bracht was voor de broeders en zusters in Jeruzalem maar hijzelf wilde er niets van hebben. Als je dat zo leest krijg je toch de indruk dat fraai sprekende mannen zich een ruim betaalde positie als leider van de gemeente hadden weten te verwerven.

Schijnapostelen worden die fraai sprekende gewichtig doenende leiders van de gemeente door Paulus genoemd. Het gaat ze niet om die nieuwe samenleving waarvan de gemeente de voorbode van is maar om hun eigen positie als leider van weer een nieuwe gemeenschap. Het is voor ons ook een aardige maatstaf als er weer een collecte gehouden wordt om de voorganger in staat te stellen zijn werk te blijven doen. Een voorganger als Paulus houdt zulke collectes niet maar zet zich er tegen af. Een voorganger als Paulus houdt collectes voor de armsten, voor Kerk in Actie. Of voor Griekse kinderen die met de hongersnood worden bedreigd. En die kunnen we ook nu nog steunen, elke dag weer, door de armen stem te geven en met hen te delen van onze rijkdom.

Plaats een reactie